- 【Updated on May 12, 2025】 Integration of CiNii Dissertations and CiNii Books into CiNii Research
- Trial version of CiNii Research Knowledge Graph Search feature is available on CiNii Labs
- Suspension and deletion of data provided by Nikkei BP
- Regarding the recording of “Research Data” and “Evidence Data”
Effect of the self-understanding in the process records exercise
Bibliographic Information
- Other Title
-
- プロセスレコード演習における自己理解の効果
Search this article
Description
精神看護学実習において,プロセスレコードの演習が取り入れられている。本研究は,プロセスレコード演習における自己理解の効果を明らかにすることを目的とし,精神看護学実習での演習場面を分析することで,以下の結果を得た。1)演習における学生の言動分析では,「自己理解」「仲間意識」「サポート」「共有体験」「直面化」「患者理解」「学生評価」の7つのカテゴリーが抽出され,演習におけるgroup dynamicsが明らかとなった。2)演習における指導者の言動分析では,「学生のレディネス」「内発的動機づけ」「学生の自己理解」「学生の患者理解」「演習展開の指導」の5つのカテゴリーが抽出され,指導者の教育的介入が明らかとなった。3)自己理解の過程を5段階のレベルで分析すると,プロセスレコードを記述することで,「現象的自己の捉え」レベル,その状況を理解する「知的」レベルが存在した。これに演習を加えたところで,「感情」レベルが働き,「知的」レベルと「感情」レベルとの「統合化」がおこなわれ,自己を客観的に捉えることができる「自己の統合化」レベルに達していた。さらに,自己分析を繰り返すことで,「自己変容の始まり」につながっていた。以上の結果から,学生の自己理解を深めるには,プロセスレコードを記述するだけではなく,プロセスレコードの演習が効果的であるといえる。さらに,演習の有効性を高めるには, group dynamicsの活用と,それをサポートする指導者の教育的介入が示唆された。これらが有効的に働いて初めて,「演習」の効果は発揮できると考える。
We use the process records exercises in our Psychiatric Nursing practices. The purpose of this research is to clarify the effect of self-understanding of each student by these exercises. The results are as follows. 1) We selected seven categories in the speech and behavior of the students, to reveal the group dynamics in the exercises, and those categories are as follows: "Self-understanding", "Companionship", "Support", "Common experience", "Made to facing", "Patient understanding", and "Student evaluation". 2) In the speech and behavior analysis of the teachers, five categories were selected, and those categories are as follows: "Students' readiness", "Intrinsic motivation", "Students' self-understanding", "Patient understanding of the students ", and "Guidance of the exercises development", which showed the effect of educational involvement of the teachers. 3) The process of the self-understanding was analyzed at the level of five stages and two different higher levels were thus found: "Self-capturing" level and "Intellectual" level. The "Feelings" level functioned when the practices were added, and the "Intellectual" level and the "Feelings" level were integrated, which led to the "Self-integration" level. And also the students began to feel their self-transformation by repeating their self-analysis.
10
KJ00005175601
Journal
-
- Journal of Suzuka International University Junior College
-
Journal of Suzuka International University Junior College 24 51-62, 2004-01-01
- Tweet
Keywords
Details 詳細情報について
-
- CRID
- 1050001337643201024
-
- NII Book ID
- AA11450911
-
- ISSN
- 13450085
-
- Text Lang
- ja
-
- Article Type
- journal article
-
- Data Source
-
- IRDB