[Updated on Apr. 18] Integration of CiNii Articles into CiNii Research

教師教育を目的とするCSCL環境デザインに関する理論的考察

Bibliographic Information

Other Title
  • キョウシ キョウイク オ モクテキ ト スル CSCL カンキョウ デザイン ニ カンスル リロンテキ コウサツ
  • Theoretical considerations on the design of the CSCL for teachers' education

Search this article

Abstract

type:P(論文)

近年、教師教育において情報技術を用いた学習環境が注目されており、その中のひとつの可能性としてCSCL(コンピュータを用いた協調学習支援)がある。本論文では、教師を対象としたCSCL環境を具体的にどのようにデザインすればよいのか、という問いに対して、状況的学習論とCSCLの先行実践、教師教育の知見を理論的に考察することを目的とする。より具体的には、CSCL上で展開されるべき教師同士の相互作用の室と、そうした相互作用を支援するインタフェースの2点に言及する。教師教育を目的としたCSCLは、学習者としての教師が自らの教育実践を他の教師と語り、批評しあい、それをもとに教育実践に対して内省を深めることができる環境としてデザインされるべきである。

Recently, some researchers have recognized the importance of Information Communication Technology for teachers' education. The Computer-Supported Collaborative Learning (CSCL) laboratory is a virtual learning environment for schoolteachers. The purpose of this study is to examine how the CSCL is designed for teachers' education based on the theoretical considerations of situated learning theory, the CSCL, and teachers' education in general. In this paper, we deal with the quality of the interaction among the teachers in the CSCL environment and the development of the interface supporting this interaction. The CSCL for teachers' education should be designed as a learning environment where teachers can talk to each other about their lessons and reflections.

Journal

  • メディア教育研究

    メディア教育研究 5 61-74, 2000

    文部省大学共同利用機関メディア教育開発センター

Citations (2)*help

See more

References(0)*help

See more

Related Articles

See more

Related Data

See more

Related Books

See more

Related Dissertations

See more

Related Projects

See more

Related Products

See more

Details

  • CRID
    1050001337743190400
  • NII Article ID
    120005361078
    110007046062
    40005212471
  • NII Book ID
    AA11279120
  • ISSN
    13441264
  • NDL BIB ID
    5540195
  • Web Site
    http://id.nii.ac.jp/1146/00000289/
  • Text Lang
    ja
  • Article Type
    departmental bulletin paper
  • Data Source
    • IRDB
    • NDL
    • CiNii Articles

Report a problem

Back to top