フェルミ推定による数学教員志望学生の仮設的思考に関する教授実験

書誌事項

タイトル別名
  • フェルミスイテイ ニヨル スウガク キョウイン シボウ ガクセイ ノ カセツテキ シコウ ニ カンスル キョウジュ ジッケン
  • A didactic experiment on postulate thinking of students in a Pre-service Mathematics teacher training course via fermi estimation

この論文をさがす

説明

本研究では,数学科教員を志望する学部学生の仮設的思考についてフェルミ推定が与える効果に関して探究している。この目的に対して,26名の被験者を対象とした教授実験を行い,その前後に,ある定式を演繹的に展開する要請としての仮設への承認度やその科学観をリッカート尺度を用いて測定する質問紙調査を実施した。その上で,統計的に導かれた改善点について,2名の被験者に対して半構造的インタビューを行って内面の変化を傍証した。その結果,フェルミ推定は(a)数学教員志望学生が仮設的思考を肯定的に捉えるように改善すること,(b)仮置きした不確かな数値に基づいて蓋然的に論理を進めることへの懐疑を減じること,が主たる知見として得られた。

This article investigates the effect of the Fermi Estimation on professional development in a secondary school teacher training course. A didactic experiment was conducted into whether prospective teachers change their views of approximation in dealing with complicated questions with postulated formulation by using the Fermi Estimation. To determine this, a questionnaire was conducted with 26 prospective teachers (undergraduate students). Two students from that survey were then selected for semi-structured interviews. The results indicated two main points: (a) the Fermi Estimation might improve prospective teachers' views on treatment of postulate thinking, and (b) the Fermi Estimation process reduced the prospective teacher's skepticism for assembling reasoning with uncertain numerical value.

収録刊行物

関連プロジェクト

もっと見る

詳細情報 詳細情報について

問題の指摘

ページトップへ