タスク指向型モバイルサービスナビシステムの拡張とユーザ評価

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タイトル別名
  • タスク シコウガタ モバイルサービスナビ システム ノ カクチョウ ト ユーザ ヒョウカ
  • Proposal and User Evaluation of Enhanced Task-based Mobile Service Navigation System
  • モバイルユーザ支援

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抄録

携帯端末で閲覧可能なコンテンツやメディアの中には,実世界でユーザが直面する様々な問題や要望をリアルタイムで解決可能なものが多く存在する.これまで我々は,実世界で発生する問題の構造を分析することでユーザの問題解決行動をタスクモデルとしてモデル化し,ユーザが行動を指定するだけでサービスを検索可能なサービスナビゲーションシステムを構築してきた.本稿では,このシステムを拡張し,ユーザの場所や行動目的からタスクを検索可能な検索システムを提案する.提案方式の有効性を検証するため,被験者40人によるユーザ評価実験を行った.その結果,検索対象が明確な課題では,提案手法を利用した場合,Google,Yahooに比べ約3倍の被験者が1分以内に必要なサイトを検索可能であることが分かった.さらに,駅で時間をつぶすといった検索対象が曖昧な課題ではGoogle,Yahooに比べ,1人平均約1.25倍多くの種類のサイトを検索可能であることが分かった.

In a growing number of mobile contents, there exist contents that can solve various problems user face in a real world. We have modeled user's problem solving actions as task-model by analyzing structure of the problem occurred in a real world. In this paper, we use the task-model and propose task-oriented service navigation system in order for an ordinary user to find the contents easily. The proposed system makes it possible to find necessary service or tasks based on user's current place or destination place or user's basic action. We execute user evaluation test to verify the effectiveness of proposed service navigation system. From the experimental result, we show that the three times as many subjects as that of Google or Yahoo can find the necessary contents within 1 minute when subjects faces the problem whose retrieval object is clear. Moreover, we show that the subjects can find 1.25 times as many kinds of contents as that of Google or Yahoo when subjects face the problem whose retrieval object is not clear.

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