イノベーション・アイデアを発生させる需要側ネットワーク伝播構造の研究

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タイトル別名
  • イノベーション ・ アイデア オ ハッセイ サセル ジュヨウガワ ネットワーク デンパ コウゾウ ノ ケンキュウ
  • A Study of Diffusion Dynamics in Consumer Network for Innovative Idea Generations
  • 社会ネットワーク・インタラクション

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抄録

本研究では,知人同士をつなぐ生活者間情報ネットワーク構造に着目することで,需要側で起こるイノベーション現象のきっかけになる「新アイデア」がどのように発生するのかを,新技術に関する情報伝播実験を用いて,仔細な検証を試みた.その結果,イノベーションにつながるような「新しいアイデア」は,生活者の情報ネットワークを伝播する過程で生み出されること,また,その主役的な役割は,最初期の採択者ではなく,普及率が10%前後に到達する頃に新技術・新サービスに接してくる過渡的な層であることが強く示唆された.

This study focuses on consumer networks, and by conducting a series of detailed experiment of information diffusion regarding new technologies, authors try to examine the hypothesis of the demand-side innovation phenomenon. The results indicate that new ideas for innovations can emerge during the information diffusion process in a consumer network and the major players of the emergences are in the second cluster that adopts a new technology when the penetration rate reaches about 10%, not the earliest adopters.

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