書誌事項
- タイトル別名
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- イノベーション ・ アイデア オ ハッセイ サセル ジュヨウガワ ネットワーク デンパ コウゾウ ノ ケンキュウ
- A Study of Diffusion Dynamics in Consumer Network for Innovative Idea Generations
- 社会ネットワーク・インタラクション
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抄録
本研究では,知人同士をつなぐ生活者間情報ネットワーク構造に着目することで,需要側で起こるイノベーション現象のきっかけになる「新アイデア」がどのように発生するのかを,新技術に関する情報伝播実験を用いて,仔細な検証を試みた.その結果,イノベーションにつながるような「新しいアイデア」は,生活者の情報ネットワークを伝播する過程で生み出されること,また,その主役的な役割は,最初期の採択者ではなく,普及率が10%前後に到達する頃に新技術・新サービスに接してくる過渡的な層であることが強く示唆された.
This study focuses on consumer networks, and by conducting a series of detailed experiment of information diffusion regarding new technologies, authors try to examine the hypothesis of the demand-side innovation phenomenon. The results indicate that new ideas for innovations can emerge during the information diffusion process in a consumer network and the major players of the emergences are in the second cluster that adopts a new technology when the penetration rate reaches about 10%, not the earliest adopters.
収録刊行物
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- 情報処理学会論文誌
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情報処理学会論文誌 49 (4), 1515-1526, 2008-04-15
東京 : 情報処理学会
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キーワード
詳細情報 詳細情報について
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- CRID
- 1050001337881283840
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- NII論文ID
- 40019580220
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- NII書誌ID
- AN00116647
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- ISSN
- 18827764
- 18827837
- 03875806
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- NDL書誌ID
- 024269102
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- 本文言語コード
- ja
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- 資料種別
- journal article
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- データソース種別
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- IRDB
- NDL
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