顔動画像のインタラクティブ知的符号化におけるローカル動き検出と眼鏡画像処理

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タイトル別名
  • カオドウガゾウ ノ インタラクティブ チテキ フゴウカ ニオケル
  • Detection of Local Motion Parameters and Processing of Eye -glasses in Interactive Model- based Coding of Facial Image Sequence
  • 画像信号処理

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抄録

画像信号の統計的性質を利用した従来の波形符号化とは異なる符号化方式として知的符号化がある.筆者らはこの知的符号化における符号化部分,すなわち入力顔動画像の分析部分にインタラクティブ操作を導入することにより実用化を図る方式について研究を行ってきた.本論文では,インタラクティブ操作を曖昧性について考察を行い,表情などのローカル動き検出と眼鏡処理に関し,その手順の明確化,操作量の評価と改良を行った.ローカル動きとグローバル動きの記述順序の違いをインタラクティブ操作量の比較により行い,顔部品に応じて異なる記述順序を用いることが有利なことを明確化した.次に,ワイヤフレームモデル上の1項点に対する移動の操作が周辺の頂点に階層的に波及する移動規則を検討し,初期形状とその変形パターンとして0次,0.5次,1次の周期波形を用いた連動規則を開発した.これにより形状合わせの操作量の削減を符号量を増加させることなく実現した.開発したローカル動き検出ツールを拡張し,眼鏡画像処理を含んだ符号化を行った.新たな問題点として,眼鏡除去処理の操作量が定量化しにくいことを指摘した.眼鏡フレームを肌色で上書きする操作をどの程度まで行うかの定量的な判断基準として,テレビジョン受信におけるゴースト障害の消え残りレベルとの対応から求まる,DU比を導入した.

For interactive model-based coding of facial image sequence,the number of interactive operations and difficulty of procedures should be clarified.This paper develops a local motion detection tool which realizes encoding in a limited number of operations with practically easy operations.A comparison of description order between local motion and global motion is examined from the viewpoint of amount of eperations.Hierarchical and cooperative moving rule of vertices on wireframe model around facial part is proposed.By introducing zero-th and the 1-st order periodic waveform pattern for both horizontal edges of mouth,the number o operations for local motion is reduced.Extending the developed tool to the processing of eye-glass frame,new problems are found to be analyzed.Eye-glasses which overwrites glass frame by skin color is compared with a method using separated input of eye-glasses.A new deciding criterion for terminating human operation of eye-glasses processing is developed.The total encoding tool is fully practical and many facial image sequences are well encoded by the authors and others engineers.

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