状態遷移図に基づく対話型アニメーション作成ツールの提案

書誌事項

タイトル別名
  • ジョウタイ センイズ ニ モトヅク タイワガタ アニメーション サクセイ ツール ノ テイアン
  • Proposal of an Interactive Animation Authoring Tool Based on State-transition Diagrams

この論文をさがす

抄録

アニメーションは,Web ページの例で代表されるように,情報伝達手段の重要な選択肢の1 つである.特に,キーやマウスなどのユーザ入力によって,表示内容が変化するような対話型のアニメーションは,ユーザの興味を引きつける.しかし,ひとたびこのような対話型アニメーションを作ろうとすると,芸術的な素養のほかに,プログラミング技術やグラフィックスの知識が必要となり,素人には敷居が高すぎる.そこで,我々は小学生の利用も視野にいれた,対話型アニメーション作成ツールの設計と実装を行っている.ユーザは,GUI エディタで状態遷移図と表示画像を指定することにより,オブジェクト指向モデルに沿った形で,アニメーションに登場するキャラクタの動きを決めていく.そして,インタプリタにより動作を確認し,トランスレータによりJava やJavaScript といった対象コードへの変換を行う.変換の際には,Java の内部クラスやJavaScript の関数ポインタを用いることで,状態遷移図と対象コードの対応関係を保たせている.副産物として,このツールは楽しみながら情報処理を学ぶための教材となる可能性がある.状態遷移図を作成して,その動きをイメージすることは,情報処理教育の導入に適している.また,アニメーションに対応する中間言語表現や,対象形式への変換例を見ることは,プログラミングを含めた次のステップの教育に役立つ.

Animations provide an efficient means for presenting information as practiced on modern Web pages. Interactive animations are especially attractive, because these can show variable scenarios according to key and mouse inputs by viewers. Author of an interactive animation is required of two different abilities. One is the artistic imagination as any artistic work requires. The other is highly advanced knowledge and skill in programming and graphics. The latter requirement is a strong barrier for potential authors who have good imagination and no programming skills. In this paper, design and implementation of a tool for authoring interactive animations are reported. To make it intuitively comprehensible for non-programmers, the modern paradigm of object-oriented modeling and the classical state-transition diagram are employed. An animation is constructed as a collection of characters. Behavior of each character is specified by a state-transition diagram and pictures to express its appearance. The tool consists of GUI editors for diagrams and pictures, a built-in interpreter to test the animation, and a translator into target codes including Java and JavaScript. The translation mechanism keeps the coherency between diagrams and target codes, by utilizing inner classes in Java and function pointers in JavaScript. As a side effect, the present tool works also as an educational material for enlightening children on computer science. They may learn how to define dynamical objects while having fun with animations.

収録刊行物

被引用文献 (3)*注記

もっと見る

参考文献 (16)*注記

もっと見る

キーワード

詳細情報 詳細情報について

問題の指摘

ページトップへ