複数計測による全周3次元モデル生成のための複数テクスチャのシームレスな合成手法

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タイトル別名
  • フクスウ ケイソク ニ ヨル ゼン シュウ 3ジゲン モデル セイセイ ノ タメ ノ フクスウ テクスチャ ノ シームレス ナ ゴウセイ シュホウ
  • Seamless Texture Synthesis Method of Multiple Textures for Constructing Entire 3D Shape from Multiple Scans

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抄録

本論文では,ビデオカメラとプロジェクタを用いた3次元計測システムを利用し,対象物体の全周形状を生成する際,シームレスな全周テクスチャを生成する手法を提案する.全周形状は計測対象物体を回転台に載せ回転させて複数回計測を行い,それを1つに統合することで獲得する.各計測ごとに見える方向や光源環境などが相対的に変化するため,撮影画像上における物体表面の輝度が変化し,複数回計測したテクスチャを単純に統合するだけでは,その継ぎ目部分にテクスチャの不連続が生じる.そこで,本論文では,距離画像,カラー画像を用いた物体表面の拡散反射率の推定により視点依存による輝度変化を減少させると同時に,継ぎ目部分において距離画像を利用した重み付きアルファ値を設定することで,シームレスな物体の全周テクスチャ画像の生成を実現する.本手法では,推定した拡散反射率とアルファ値を用いれば,複数形状を統合しなくてもシームレスなレンダリング結果を生成することができる.

In this paper, we describe a seamless texture synthesis method of multiple view images for entire 3D shape modeling using a 3D measurement system which consists of a single video camera and a projector. To acquire the entire shape of the object, we use a rotation table and scan the object several times by rotating it. Since color of the object changes dependent on the camera view direction, simple integration of textures results in discontinuities between textures. In this paper, we propose an efficient method to achieve seamless integration of textures by estimating albedo using range and color images, and blending them using weighted alpha value near seams. In addition, multiple models can be rendered seamlessly without integrating them by using the estimated albedo and alpha values.

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