書誌事項
- タイトル別名
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- A Virtual Aquarium Based on EELF with Subjective Competition for Keeping Workers' Motivation
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説明
EELFは,エンタテインメントの有する楽しさを日常的なつまらない作業に導入することで,その作業に対するユーザの意欲を維持向上させるためのエンタテインメントシステムの枠組みである.本論文では,EELFに基づく,作業意欲を長期間継続的に維持向上させるエンタテインメントシステムである懐優館を提案する.懐優館の比較システムでは,既存システムが有する長期間の作業意欲が維持できないという問題へ対処するために,ユーザが持つキャラクタである熱帯魚の優劣をそれぞれのユーザが主観的に決定できるようにする主観的比較を用いる.このとき,熱帯魚はユーザ自身の主観的作業量に基づいて,各ユーザの好みの姿かたちへと様々に成長する.34週にわたる実環境適用実験の結果,懐優館は作業意欲を継続的に維持向上させることができることが分かった.しかし,その原因は主観的比較にあるのではなく,熱帯魚を育成する目的が多様化したことと,他者と共存しているという意識を与えたことにあると分かった.
EELF is a framework of entertainment system which aims to keep high users' motivation of daily, dull works by means of introducing entertainment into such works. VASC (Virtual Aquarium with Subjective Competition) is one of the entertainment systems based on EELF. Subjective competition method is introduced in VASC to solve the problem about that the previous EELF-based systems could not keep users' motivation in long-term use. As the result of a 34-week empirical evaluation, it is found that VASC can keep participants' motivation high through the evaluation period. However, the result comes not from the proposed subjective competition, but from the various directions of their characters' growth and the sense of co-existence of colleagues in the system.
収録刊行物
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- 情報処理学会論文誌
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情報処理学会論文誌 50 (12), 2807-2818, 2009-12-15
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キーワード
詳細情報 詳細情報について
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- CRID
- 1050001337899163904
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- NII論文ID
- 110007970563
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- NII書誌ID
- AN00116647
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- ISSN
- 18827764
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- 本文言語コード
- ja
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- 資料種別
- journal article
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- データソース種別
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- IRDB
- CiNii Articles