モチベーションを考慮したピアノ学習支援システム

書誌事項

タイトル別名
  • A Piano Learning Support System Considering Motivation

この論文をさがす

抄録

楽器の演奏技術の向上には多大な時間を必要とするため,敷居の高さに演奏に取り組むことを最初から断念したり,ピアノ演奏の練習を途中で挫折してしまう演奏者が多い.鍵盤演奏の敷居を下げるために,光る鍵盤のように次に打鍵する鍵を鍵盤上に提示するなど打鍵位置を把握できる学習支援システムが提案されてきたが,学習者のミスに対して厳しく,学習者はミスをしないように細心の注意を払う一方,打鍵ミスが続くと次に進めないためフラストレーションがたまり練習へのモチベーションが下がってしまう.そこで,本研究では,モチベーションの維持を考慮したピアノ学習支援システムの構築をめざす.提案システムは学習者のモチベーションを維持させるために譜読みの認知プロセスに着目したミスの許容度を導入し,ミス許容度の異なる多段階のモードを持つ.提案システムの有用性を検証するために評価実験を行った.比較手法と比較してモチベーションを維持でき,かつ,正確な打鍵位置の学習に関して同等の学習効果を確認した.

Beginners often give up practicing the piano because of the difficulty of acquiring piano techniques such as reading a score, correct keying, and proper fingering. There are several learning support systems such as a lighted keyboard which indicates the next note to be played by turning the corresponding key red. However, these systems are strict in regard to learners' mistakes, and it does not show the next key to press when a learner has pressed an incorrect key. When the learner makes a mistake again and again, he/she grows annoyed and loses motivation because he/she cannot progress to the next step. Therefore, the goal of our study is to construct a piano learning support system considering the learner's motivation. The proposed system varies the error margin of keying focused on a process of reading a score, and it offers several learning methods which have different degrees of error margin. We have developed a prototype system, and evaluated its effectiveness through actual use of the system. We found that it had significant advantages over the comparative method in terms of motivation, and the same degree of learning effectivity of keying accuracy as the comparative method.

収録刊行物

関連プロジェクト

もっと見る

詳細情報 詳細情報について

  • CRID
    1050001337907077504
  • NII論文ID
    170000130945
  • NII書誌ID
    AN00116647
  • ISSN
    18827764
  • Web Site
    http://id.nii.ac.jp/1001/00159020/
  • 本文言語コード
    ja
  • 資料種別
    journal article
  • データソース種別
    • IRDB
    • CiNii Articles
    • KAKEN

問題の指摘

ページトップへ