技術科教育における技能学習管理システムのための木製加工物評価支援機構の提案

書誌事項

タイトル別名
  • Evaluation Support Mechanism of Wooden Works for Practice Learning Management System of Technology Education

この論文をさがす

抄録

一般的に1校1名の中学校技術科教員は,勤務の多忙化問題に直面しながら,木材加工などをともなう生徒のものづくり学習に関する知識と技能育成を行う必要がある.また,近年の生徒のものづくり経験の乏しさなどから,限られた時間内での生徒の技能上達が難しい現状がある.我々は,技術科教員と生徒を取り巻く問題を解決するために,技能学習管理システム(Practice Learning Management System: PLMS)の開発を行っている.本論文では,生徒による木製加工物を対象としたPLMSのための木製加工物評価支援機構を提案し,教育現場における技術科教員の負担軽減を目指す.木製加工物評価支援機構を開発し,さらに,実際の教育現場での運用を通して,技術科教員の作業負担軽減の効果を確認した.

Generally, Japanese junior high school employs only one teacher for technology education. Hence, technology education teachers are facing a massive work burden in their works. Not only educating students about the technologies, but they also need to train the actual skills, e.g. wood processing. However, the assigned time for technology education is limited, and it makes it difficult to teach the necessary skills. To resolve the problems causing the work burden, we have developed the Practice Learning Management Systems (PLMS) for the teachers and students. In order to reduce the burden of technology education teacher, this paper proposes an evaluation support mechanism of wooden works for the PLMS. We have developed the mechanism and evaluated it in an actual educational site. As the result, we have confirmed the effect of reducing the work burden of the technology education teachers.

収録刊行物

詳細情報 詳細情報について

  • CRID
    1050001337908384896
  • NII論文ID
    170000148559
  • NII書誌ID
    AA12628043
  • ISSN
    21865728
  • Web Site
    http://id.nii.ac.jp/1001/00181010/
  • 本文言語コード
    ja
  • 資料種別
    article
  • データソース種別
    • IRDB
    • CiNii Articles

問題の指摘

ページトップへ