大学教育におけるラーニングアナリティクスのための情報基盤システムの構築

書誌事項

タイトル別名
  • Development of the Information Infrastructure for Learning Analytics in the University Education

この論文をさがす

抄録

情報通信機器の発展により,教育の情報化が推進され,授業内外を問わず,教育・学習活動に関する膨大な量のデータが急速に蓄積されつつある.これは,これまで我々人類が経験したことのない状況であり,このような教育・学習ログデータを有効に活用して,教育・学習を支援し改善していくことはきわめて重要な課題である.そこで本稿では,教育・学習ログデータの分析(ラーニングアナリティクス(LA))のための情報基盤システムについて論じる.まず,LAを行うには,学生が1人1台のPCを講義に持ってきて,講義中にPCを使える環境を整備しておく必要がある.九州大学では,2013年4月からPC必携化を行っており,PCを使った講義を行う中で,教育・学習活動に関するデータが自然と蓄積されるようになっている.また,PCを用いた講義の基盤となる情報システムとして,M2B(みつば)システムを運用している.これは,Learning management systemとしてのMoodle,eポートフォリオシステムMahara,eBookシステムBookLooperからなる.本稿では,PC必携化の概要,ならびにM2Bシステムの運用と課題について述べる.

With the development of information and communication technologies (ICT), ICT has been used in various situations in education. Thus, enormous amounts of data in educational and learning activities are rapidly accumulating regardless of inside or outside the class. This is a situation that we, human beings have never experienced before, and it is extremely important to support and improve education / learning by effectively utilizing such educational / learning log data. Therefore, this paper discusses an information platform system for Learning analytics (LA). First of all, in order to do LA, it is necessary for students to bring their own laptop PCs to lecture and develop an environment where PC can be used during lecture. Kyushu University has been implementing PC necessity from April 2013, and data related to education and learning activities are accumulated in the course of lecturing using PC. In addition, M2B (Mitsuba) system has been used as an information platform system for LA. It consists of Moodle as a learning management system, Mahara as an e-portfolio system, BookLooper as an e-Book system. In this paper, we describe the overview of BYOD, and the management and problems of M2B system.

収録刊行物

関連プロジェクト

もっと見る

詳細情報 詳細情報について

  • CRID
    1050001337908388224
  • NII論文ID
    170000148631
  • NII書誌ID
    AA12697953
  • ISSN
    21884234
  • Web Site
    http://id.nii.ac.jp/1001/00182181/
  • 本文言語コード
    ja
  • 資料種別
    article
  • データソース種別
    • IRDB
    • CiNii Articles
    • KAKEN

問題の指摘

ページトップへ