学習者の積極性を高める授業デザインの提案――自律学習と質的保証の両立を目指して
書誌事項
- タイトル別名
-
- An Instructional Design for Increasing Positive Learning - Aiming at the Autonomous Learning and the Quality Assurance in Education
この論文をさがす
説明
情報処理教育において,学習者の習熟度の差に関係なく,主体的な学習を促す授業デザインを提案する.具体的には,学習者の興味・関心に着目した学習課題を設定し,習熟度に合わせた目標設定・到達度評価を取り入れた.結果として,難易度の高い課題に対しても学習者の主体的な学習活動を促し,質の保証を図ることができた.授業デザインを取り入れた実践の結果,習熟度の差にかかわらず,授業に対する満足度の高まりが確認でき,学習者自身のスキルアップの実感と習得技術の将来的な活用を意識させることができた.
In general information processing education, we propose an instructional design supporting the students' autonomous learning regardless of their skill levels. We gave students the learning task that they can take an interested in and set the goal and the learning achievement evaluation corresponding to each of different levels of proficiency. As a result, we could increase the positive attitude of students and achieve the quality assurance in education. An information processing education which includes this instructional design enhances the students' satisfaction of the class regardless of their skill levels. They realize their skill-up, and we can motivate them to use computers independently.
収録刊行物
-
- 情報処理学会論文誌教育とコンピュータ(TCE)
-
情報処理学会論文誌教育とコンピュータ(TCE) 4 (1), 31-42, 2018-02-20
情報処理学会
- Tweet
詳細情報 詳細情報について
-
- CRID
- 1050001337909590272
-
- NII論文ID
- 170000149321
-
- NII書誌ID
- AA12697953
-
- ISSN
- 21884234
-
- 本文言語コード
- ja
-
- 資料種別
- journal article
-
- データソース種別
-
- IRDB
- CiNii Articles