Examining the Effectiveness of Leisure Orientation Construct as a Framework for Understanding the Factors that Shape People's Optimal Leisure Lifestyles

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  • “最適な"レジャースタイルを特徴づける 中核要素としての志向性概念の検討
  • サイテキ ナ レジャースタイル オ トクチョウズケル チュウカク ヨウソ ト シテ ノ シコウセイ ガイネン ノ ケントウ
  • サイテキナ レジャースタイル オ トクチョウ ヅケル チュウカク ヨウソ トシテノ シコウセイ ガイネン ノ ケントウ

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P(論文)

本研究の目的は,成人のレジャー啓発やレジャー支援の場面において用いることのできるよう な,実用性の高いレジャ一生活診断ツールを開発することであった。個人のレジャー生活の量的・質 的充実度を評価するために, レジャーに対する考え方や好み,行動傾向などから総合的に把握するレ ジャー志向性尺度を作成し,女子大学生 (N ニ 198) に予備的に実施して,志向性尺度の因子構造や信 頼性等の検討を行った。さらに,志向性プロフィールにもとづきサンプルのセグメンテーションを行 い,各クループのレジャー生活の諸側面を比較検討することによって,最適なレジャースタイルを示 すクループのレジャーの実態を明らかにし, レジャー啓発や支援の場面での有益な示唆を得ょうと試 みた。32 項目からなる志向性尺度を因子分析した結果,志向性の概念は(1)長期的展望・向上, (2) 活動性, (3) 対人関係志向, (4) 主導性, (5) 利他主義, (6) 自然志向の 6 要素から構成されることが 明らかになり,各下位尺度の内的な一貫性も高かった (α ニ .868 719)。続いて,この 6 因子の因子 得点による階層クラスター分析を行い,全サンプルをレジャー志向性に関して様々な特徴を持ついく つかのクループに分類した上で,各グループ間でレジャー活動参加量, レジャー生活満足度,内発的 動機つけの強さ等のレジャ一生活の充実度を比較していった。抽出された 5 つのグループの比較結果 の中で最も顕著なコントラストを示したのは「最適型J-I消極型」であり, I最適型」はレジャー局面 のみならず日常生活全体においても最もアクティブで充実度が高い一方,I消極型」はレジャー活動参 加頻度が最も低く,動機づけに欠け,退屈しやすく,レジャー生活の満足度も低く,生活全般の well­ being も最も低くなっていた。一連の統計的分析は, レジャー志向性のコンセプ卜が個人のレジャ一 生活や延いては生活全般の充実の程度を予測するのに有効であることを示しており, これを定量化す るレジャー志向性尺度は, レジャー啓発や支援等の実践場面において,効果的に個人のレジャ一生活 の現状を診断するツールとしての可能性をもっていることが明らかになった。

The purpose of this study was 1) to develop an instrument (here,Leisure Orientation Scale) to evaluate quantitatively and qualitatively the conditions of individuals' leisure lives among a wide range of adults,2) to investigate the statistical effectiveness (reliabi­ lity and validity) with a convenience sample of college students, and 3) to discuss the effectiveness of Leisure Orientation construct and the practical applications of the instru­ ment within the context of leisure consultation and adult leisure education. Although it is highly desirable that this instrument should be applicable to wide-ranging adults from adolescents to the middle aged, this time,this leisure orientation scale was piloted on 198 students of a women's university in Nara pref. The 32一item Leisure Orientation Scale based on a 4-point response format was incorporated into a survey questionnaire con­ sisting of other scales that assess,not only such leisure-specific variables as amount of leisure participation,strength of motivation,leisure satisfaction and perception of leisure constraints,but grasp overall well- being, such as life satisfaction or self -esteem, and was implemented to the university students. An exploratory factor analysis was per­ formed in order to examine the factor structure of the scale. Six factors emerged as follows: (1) long-term perspective/personal growth,(2) vigorousness, (3) sociableness, (4) leadership, (5) altruism,and (6) nature-oriented. The internal consistency coeffi­cients (Cronbach's alpha) for the subscales were acceptable as they ranged from .868 to.719. Factor scores were calculated for each of the six components. In the next stage of analysis,based upon the subscale-scores,all subjects were divided into several different groups reflecting their own characteristics or profile of leisure orientation using a pro­ cedure of hierarchical cluster analysis. Five types of groups were identified,and were compared to each other concerning levels of leisure participation, leisure satisfaction, intrinsic motivation,perception of constraints during leisure time,and even the level of overall well-being. The results indicate that “optimal" type showed the most desirable leisure lifestyle and the highest level of psychological well-being,whereas “passive" type indicated the most inactive participation in leisure,lack of motivation,lowest leisure satis­ faction and the lowest level of well-being. A series of statistical analyses revealed that Leisure Orientation construct contributed to assess the extent of enrichment of individu als' leisure lives,and even estimate the level of their overall quality of life. The Leisure Orientation Scale seems to be an effective tool for assessing people's leisure life situations within the context of leisure consultation and adult leisure education.

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