中世初頭の東国の京都系かわらけにみる技術の導入と変容

書誌事項

タイトル別名
  • チュウセイ ショトウ ノ トウゴク ノ キョウトケイカワラケ ニ ミル ギジュツ ノ ドウニュウ ト ヘンヨウ
  • Introduction and Transformation of Advanced Technology : A Case Study of Unglazed Kyoto-style Earthenware Produced in Eastern Japan at the Beginning of the Medieval Period

この論文をさがす

抄録

本稿では,12~13世紀に京都の影響を受けて地方で作られた,いわゆる京都系かわらけについて,成・整形技法の視点から分析を行い,京都系かわらけの東国への導入と変容について検討する。分析にあたっては,平泉・鎌倉・韮山の4遺跡,7基の井戸および井戸状遺構に廃棄された京都系かわらけを含む一括資料を対象とした。これらを遺構ごとに成・整形技法の特徴を抽出し,数量的な傾向をみることにより,共通点や差異を導き出し,京都の成・整形技法と比較を行った。たとえば,口径の比較では,同時期の京都系かわらけであっても,地域間で最大1.5cmほど差が生じており,京都産かわらけとも必ずしも一致していない。また,京都産かわらけではみられないナデ調整の工具が使われたり,口縁部のナデ調整が逆方向に行われる例もある。このように,それぞれの地域において京都の技法とは異なるものがみられ,また地域間にも成・整形技法の違いがあることから,東国への系統的な技術の伝播・伝承が行われていた状況を想定することはむずかしい。京都系かわらけの導入にあたっては,在地の土器製作者が見聞きした京都産かわらけの技法に学びつつも,これまでの製作方法を応用して模倣形を製作したと考えられる。

This article examines unglazed earthenware produced in provincial areas in the 12th and 13th centuries by drawing inspiration from earthenware produced in Kyoto (referred to as “unglazed Kyoto-style earthenware”) from the perspective of forming and shaping techniques to analyze the introduction and transformation of unglazed Kyoto-style earthenware in eastern Japan. This analysis is conducted on collections of unglazed Kyoto-style earthenware and other objects unearthed from four sites and seven wells or their structural remains in Hiraizumi, Kamakura, and Nirayama to identify distinct forming and shaping techniques and categorize them by location. Then, these characteristics are examined from a quantitative point of view to determine similarities and differences and compared with Kyoto's forming and shaping techniques.The results indicate that each of the regions developed some techniques different from those of Kyoto. This analysis also reveals differences in forming and shaping techniques between the regions. It is unlikely that the forming and shaping techniques were systematically transferred from Kyoto to eastern Japan when unglazed Kyoto-style earthenware was introduced to the latter. Rather, local potters seem to have adapted their own production techniques to imitate unglazed earthenware made in Kyoto while observing the techniques of Kyoto's unglazed earthenware artisans.

source:https://www.rekihaku.ac.jp/outline/publication/ronbun/ronbun9/index.html#no210

収録刊行物

詳細情報 詳細情報について

問題の指摘

ページトップへ