VIII 企業調査における調査方法上の諸問題 : 事業所の環境対策に関する調査 (その8)

書誌事項

タイトル別名
  • キギョウ チョウサ ニ オケル チョウサ ホウホウ ジョウ ノ ショ モンダイ ジギョウショ ノ カンキョウ タイサク ニ カンスル チョウサ 8
  • VIII Methodological Issues in Mail Survey of Companies : The Environmental Policy of Companies in Japan (8)

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抄録

個人を対象とする調査と異なり、企業や事業所を対象とする郵送調査には、特有の調査方法上の問題点が存在する。本稿では、郵送調査の方法に関しての既存研究においてあまり論じられていない企業や事業所を対象とする調査をとりあげ、それに伴う問題点を検討する。企業調査に一般的な低回収率は、調査回答者を特定できないという状況に起因すると考えられる。本稿で行った廃棄物および環境対策に関しての郵送調査では高回収率が得られたが、それは、回答者を電話によって特定化する調査設計に起因することが明らかになった。さらに、回答者の役職による回答傾向の違いは、個人的な主観や認識が回答に反映するような質問にのみ現れ、事実に基づく情報には現れなかった。これらの分析に基づいて、企業を対象とする郵送調査を施行するにあたって考慮するべき点を考察する。

This paper discusses methodological issues pertaining to mail surveys of companies and organizations. When the unit of analysis is organization rather than individual, a low return rate is often Expected due to the lack of ability to specify an individual who is responsible for filling out the questionnaire. In the survey conducted for this research an attempt was made to locate such individuals by phone. It was shown that this particular effort was instrumental in acquiring a high rate of return in this survey. The analyses further showed that the organizational role and position of the respondent affected the responses only on the questions calling for individual judgement in their answers. Thus,it is advised to limit the questions to those eliciting only factual information when conducting an organizational survey by mail.

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収録刊行物

  • 総合都市研究

    総合都市研究 73 95-102, 2000

    東京都立大学都市研究センター

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