オランダの政治経済と都市政策 : 第一部「オランダの政治経済」

書誌事項

タイトル別名
  • オランダ ノ セイジ ケイザイ ト トシ セイサク ダイ1ブ オランダ ノ セイジ ケイザイ
  • Political Economy and Urban Policy in the Netherlands

この論文をさがす

説明

鎖国当時西欧先進文化への唯一の窓口だったオランダは、日本と400年の交流の歴史があるが、今日でもオランダの政治経済及び都市政策上の取り組みから我々が学ぶことは多い。このうち本稿では、先ず政治経済の面で近年オランダが辿った危機克服の軌跡を紹介する。第二次世界大戦後豊かな福祉国家を築いたオランダは、1980年代前半、戦後最大の不況に見舞われ、大量の失業が発生し、進んだ福祉制度も行き詰まった。しかしその後の15年間、民間労・使及び政府の三者が「協調」して一連の改革を進め、1990年代後半には失業率をヨーロッパ先進国中最も低い水準に下げ、経済状況が大幅に好転した。このように国民経済を構成する様々な当事者が、労働政策形成や社会保障制度の見直しに新たな協調主義の形で参画して改革を進め、雇用率や国際競争力を高めた実績は「オランダの奇跡」と呼ばれ、先進諸国の関心と称賛の的となっている。オランダでは、1950年代から1960年代にかけて労使協調の賃金決定方式が続いていた。1970年代からの不況を機に停滞と腰着状態に陥り、そこからの脱却を模索する中で労働組合側が自発的に賃金制約の緩和に踏み込んだ。これを境に使用者側の投資余力とワークシェアリングによる雇用機会の創出が可能になった。協調主義を無節操に進めた結果、既得権益に安住する一部の人々のモラルハザードなどのため破綻の危機に瀕していた福祉・社会保障制度については、この制度の運用を民間労使任せにしていた方式を改めて政府は公的管理と監視を拡充し、勤労者福祉の基本である働き口の確保を優先するとともに受身的な福祉・社会保障の救済を必要最小限に抑える方針に合意して建て直しに成功した。労使で合意した賃金決定を追認するだけで目的の大半を達し、主として労働弱者救済を中心に展開してきた政府は労働政策については、積極的な雇用促進策に取り組む方向に舵をとり、失業率を低く抑えるのに成功している。オランダの経験をそのまま模倣することはできまいが、社会経済環境の変化に対応する様々な制度改革を進めるに際し、民間労使や政府が協調して合意形成を進めたプロセスは大いに参考とすべきであろう。

At the end of the twentieth century, welfare states in Europe are challenged by changes in socio-economic environments, such as intensification of global competition, transformation of the world of work, and demographic changes related to aging and decreasing fertility. These require very difficult institutional changes in wage negotiation, social security system, labor market policy and others. The Netherlands, among them, has coped with this situation quite successfully and realized a so called “Dutch Miracle." The Dutch case of negotiated social policy reform proves that modernization of welfare state is possible, and we have a lot to learn from their experience. The Dutch welfare state was developed and established on the post-war economic success. But their model depends on a high level of employment, which can become a weakness, especially combined with the ways of financing social security. The reliance on payroll taxes made this state quite vulnerable to increase in unemployment. In fact, the Netherlands was struck by very severe recession in the 1970s, which produced huge-scale unemployment. Generous social security system which allowed “welfare without work" contradiction ran into serious crisis. The first breakthrough to this stalemate was the Wassenaar Accord of 1982, which opened a path to wage moderation strategies, decentralization of labor negotiation and creation of part-time job. Government responded to this agreement and took concerted action to support the institutional changes. Tripartite corporatism was regained and mobilized to produce sustained job growth and other substantive outcomes. In the area of social security administration and implementation, in which many veto points have prevented changes and ‘rent seeking’ behavior have been tolerated, all parties admitted that the Dutch social security system had been abused by claimants. It had been also mismanaged by social partners. They then agreed to initiate a series of reforms intended to increase the control of the public purse and limit direct administrative involvement of unions and employers. The third policy shift was introduced in the area of labor market policies in which various kinds of stimulating measures to create jobs have been enhanced. This unprecedented attempts resulted in a creation of new job opportunities for women and young unemployees. However, there still remains room for improvement especially in the field of policies for elders, minorities and unskilled laborers.

収録刊行物

  • 総合都市研究

    総合都市研究 74 5-21, 2001

    東京都立大学都市研究センター

詳細情報 詳細情報について

問題の指摘

ページトップへ