Play Therapy and Phenomenological Psychology

Bibliographic Information

Other Title
  • 遊戯療法と現象学的心理学

Search this article

Abstract

本稿は、29th International Human Science Research Conference; 第29回人間科学研究国際会議( 2010, Seattle University, USA )において、筆者が口頭発表した論文(未公刊)を加筆修正したものである。本研究の目的は、遊戯療法と呼ばれる心理療法によって、子どもがどのように治癒していくかについて、現象学的心理学の見地から考察することである。本稿では、筆者がかつて児童相談所で出会った数名の被虐待児をひとりの架空の人物ケンに具現化させることで、孤立遊びとしての反社会的行為が象徴遊びや言葉遊びを介して社会的行為へと変容していく過程について論じる。遊戯療法は、一般的には、子どもであるクライエントと大人であるセラピストによって行われる。クライエントである子どもはセラピストである大人をそれまでの関係世界におけるある人物として象徴化する。セラピストはクライエントと一緒に有限の時間と空間を共有するなかで、ある人物に投影され象徴化される。そうしてクライエントの内的世界のなかで、ある人物との関係性が変容する。遊戯療法によって、子どもの症状が改善したり、社会規範を守れるようになったりするのは、人との関係性の発達がその基盤にある。遊戯療法で気をつけなければならないのは、その場の雰囲気である。子どもと共に遊戯療法の場の雰囲気を創造していくために必要なことは、セラピストがクライエントをまるごと尊重することであり、セラピストがセラピスト自身の経験からクライエントの生活世界を了解する力を獲得していくことであり、時代・文化に沿った社会ルールを身につけていくことであろう。

This article is a revised version of the talk presented at the 29th International Human Science Research Conference that was held on August 4-8, 2010, at Seattle University. The purpose of this study is to consider, from the perspective of phenomenological psychology, how children can be cured of their destructive behaviors, resulting from child-abuse, through the use of “play therapy". This study will describe how children's anti-social acts (“isolated play") are transformed into approval social acts, via symbolic and/or speech play. This description will be done through the story of a fictional boy named Ken, who is based on the experiences of several abused children whom the author met over the years at a facility for child counseling. Play therapy is conducted, generally speaking, between a child as a client and an adult as a therapist. The child (the client) symbolizes the adult (the therapist) as a certain person with whom the child has experienced personal relationships (e.g. a mother). The therapist is psychologically projected and symbolized by the client as the particular person during the period of therapy (e.g. the therapist becomes a mother figure). Thus, the relationship with the particular person gradually changes in the inner world of the client-child as the therapist redefines the meaning of the particular person to the client (e.g. the therapist/ client relationship redefines the mother /child relationship from its abusive past). This change of relationship is the base of the improvements in the children's anti-social acts and psychiatric symptoms through play therapy. What should be respected in play therapy is the atmosphere of its site, the play room for instance. The most important factors for a therapist to establish in order to create the favorable atmosphere of the therapy site are: the therapist's respect for the child as a person, the therapist's continuing efforts to know themselves, the therapist's familiarity with the social norms dominant in the present culture and society, and the development of the therapist's sensitivity for understanding the conscious worlds of children.

Journal

Details 詳細情報について

Report a problem

Back to top