歌唱共通教材と音楽教育現場の関係についての今日的課題
書誌事項
- タイトル別名
-
- Contemporary Problems Concerning the Relationship between Standard
この論文をさがす
説明
type:原著
昨今の小学校教員採用試験では「一般教養」を問う問題として、中学校の「音楽」で学習する内容を出題する都道府県が散見される。なかでも注目されるのは、中学校の歌唱共通教材に関するもので、全国47都道府県(および一部の政令指定都市)のうちいくつかの自治体では時折出題されている。ところが、近年の受験生(すなわち大学生)の多くは共通教材である歌唱曲を知らない(聴いたことがない)ため、出題される問題に対応できていない。本論ではまず、教員採用試験における中学校歌唱共通教材の出題状況と、大学生たちの楽曲に対する認知度を調査し、両者の隔たりを浮き彫りにした。次に、中学校「音楽科」の授業時数の変遷と、学習指導要領で提示されてきた歌唱共通教材数との相関性を明らかにしたうえで、近年の学校教育で歌唱共通教材が取り上げられなくなっている要因を探るとともに、今後のそれらのあり方や音楽科教育の課題についての再考を促した。
The recent Elementary School Teacher Employment Examinations of certain prefectures have included material from the middle school music curriculum as “general education" questions. Particularly, questions related to standard teaching materials on vocal music used in the middle school curriculum occasionally arise in some municipalities across the country's 47 prefectures (including some designated ordinance cities). In recent years, however, many examinees (i.e., university students) have been found to be unfamiliar with the songs in the standard teaching materials (having never heard them before) and are thus unequipped to answer such questions. This study first investigates the current conditions under which standard middle school teaching materials on vocal music appear on the Teacher Employment Examination, and then surveys university students on their degree of familiarity with these songs, in order to highlight the discrepancy between the two. After illustrating the correlation between the number of class hours spent on music education in middle school and the number of teaching materials recommended by government curriculum guidelines, this study, along with investigating the factors that have led to a decline in the use of standard teaching materials on vocal music, urges reconsideration of the way these materials will be used in the future as well as of other topics in music education.
収録刊行物
-
- 現代教育学部紀要
-
現代教育学部紀要 11 1-11, 2019-03
中部大学現代教育学部
- Tweet
キーワード
詳細情報 詳細情報について
-
- CRID
- 1050001338552154240
-
- ISSN
- 18833802
-
- 本文言語コード
- ja
-
- 資料種別
- departmental bulletin paper
-
- データソース種別
-
- IRDB