認知症高齢者グループホームの選択基準に関する研究 ―家族介護者へのヒアリング調査からの考察―

書誌事項

タイトル別名
  • ニンチショウ コウレイシャ グループホーム ノ センタク キジュン ニ カンスル ケンキュウ : カゾクカイゴシャ エ ノ ヒアリング チョウサ カラ ノ コウサツ
  • Study on criteria for selection of the dementia elderly person group home ―Consideration of the interview investigation with a family caregivers―

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抄録

[目的]本研究の目的は、認知症高齢者を介護する家族介護者が、グループホーム(以下、GH)を選択する際、どのような点を重視しているのか、選択基準を明らかにすることである。 [方法]関東にある3箇所8名の家族介護者を対象に、半構造化面接法によるヒアリング調査を実施した。対象者の同意を得て録音したデータから逐語録を作成した。その後、定性的コーディングを行い、概念的カテゴリーを見出した。 [結果]家族介護者のGH選択基準としては、①GHの理念、②自宅と似た雰囲気、③経営者、④立地条件、⑤待機者の少なさ、⑥職員の利用者への接し方、⑦新設、⑧見学時の印象、⑨緊急時の対応、⑩消去法による選択が挙げられた。家族介護者は、入居申込み前に、GHや他の入所系施設を1箇所以上見学していた。 [結論]家族介護者は、入居者本人のこれからの入居の場を決める上で、様々な視点を持って入居先を選択していることが明らかになった。特に、見学時の印象を、入居の決め手として判断する事例が多くあった。また、GHの特徴に期待して選択するというよりも、他の入所系施設も検討した上で、消去法的にGHを選択している実態も明らかになった。

[Objectives]A purpose of this study is to clarify criteria for selection when a family caregiver caring for a dementia elderly person chooses group home. [Methods]Semi-structured-interviews of eight family caregivers were held at three places of group home in Kanto. After their consent was first obtained and recorded, the verbatim record was made. After qualitative coding was done, a conceptual category was found. [Result]The group home criteria for selection by the family caregiver; the idea of group home, homely atmosphere, the idea of a manager, location requirements, fewness waiting for admission, staffs attitude to user, new establishment, impression on visit before enter, an emergency measure and selection by a process of elimination. The family caregiver visited different group homes and facilities more than one place before application. [Conclusion]The family caregivers have various viewpoints when they chose facilities for dementia elderly person. The impression on visit before enter was a decisive factor in choosing. It became clear that they choose group home by a process of elimination after having examined other facilities rather than expectations of group home care.

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