ウィーン古典派音楽とカントの「綜合判断」

書誌事項

タイトル別名
  • ウィーン コテンハ オンガク ト カント ノ 「 ソウゴウ ハンダン 」
  • First Viennese School and "Synthetic Judgement" in A Kantian Philosophy

この論文をさがす

説明

Western music has three turning points, 1. Palestrina (1525–1594), 2. the Baroque era (1600–1750) and 3. First Viennese School. First, G. P. Palestrina who was an Italian Renaissance composer succeeded in materializing a music. He provide a system for music. His music style is characterized by a lawful “a view of nature” that is mechanical, inorganic and casual. Then, in the Baroque era “a basso continuo”, which has a will or a tendency to keep on running for a prescribed direction continually, was created. Music in the Baroque era has the features of an inner vitality, organical and teleological. Finally, the First Vennese School gave up “a continuity of music” but didn’t lose a system, because there is apperception, in other words, a unity by subjectivity. The purpose of this study is to add philosophical consideration: especially G. W. Leibniz’s and I. Kant’s philosophy, to these turning points of music.西洋音楽には、次の三つの転換点がある。1. パレストリーナ(1525–1594)、 2. バロック時代(1600–1750)、 3. ウィーン古典派音楽である。イタリア・ルネサンス期の作曲家であるパレストリーナは、音楽の素材化に成功する。彼は、音楽に秩序を与えた。彼の音楽は、機械論的で、因果論的な法則的「自然観」に特徴づけられる。続くバロック時代には、「通奏低音」と呼ばれる、定められた方向にむかって進行を続ける意志や傾向をもった様式が誕生した。バロック時代の音楽は、内的な生命力があり、有機的、目的論的な特徴をもっている。最後に、ウィーン古典派音楽は、「音楽の連続性」を手放すが、このことは秩序の喪失とは異なる。そこには、統覚、つまり、主観による統一が存在するからである。本論では、これらの音楽の転換点に、特にライプニッツおよびカントの哲学を踏まえて、哲学的考察を加えたいと思う。

収録刊行物

詳細情報 詳細情報について

問題の指摘

ページトップへ