今日の中国教育社会における文化大革命の影響 : 教育意識に関する世代別インタビュー調査をもとに
書誌事項
- タイトル別名
-
- キョウ ノ チュウゴク キョウイク シャカイ ニ オケル ブンカ ダイ カクメイ ノ エイキョウ : キョウイク イシキ ニ カンスル セダイ ベツ インタビュー チョウサ オ モト ニ
- Social impact of the cultural revolution in China education : Interview survey on awareness generation education
この論文をさがす
説明
1966年~1976年にかけて,社会主義中国では,史上に前例のない全国規模の「プロレタリア文化大革命」が10年にわたり起こった. 文化大革命によって,さまざまな社会制度(政治,経済,教育など)は,大きな変化を迫られ, 極度の混乱が生じた. この社会状況のもとで,男女老若または, 地位,階層を問わず,全地域の全住民がこの運動に巻き込まれ,公的場面においても, 私的場面においても,物の考え方,行動様式,職業生活,家族生活および個人生活,価値観念と信仰体系等々, 何らかの影響をうけたことは間違いない. そこで本稿では,文化大革命(1966年~1976年)に遭遇した世代の多くは,自身の文革での辛い経験が,子どもの教育達成をめぐって親の教育歴と社会階層との関連性を実証的データにもとづいて検討することを目的としている. そして,事例の分析に基づいて,文化大革命が「親世代」の人間形成や個人生活および家族生活にどのように影響を及ぼしたのかについて,インタビュー対象者の親たちにそれぞれの人生に与えた影響を分析し「親世代」にとって彼らの成長に影響を与えた文革の体験,生活環境及び価値観などの差異によって,彼らがこどもの教育にはそれぞれ期待を抱いたものの,実際には子どもの教育に対する働きかけや,教育投資が異なっていることがわかった. その結果が,子ども世代の現在の地位達成状況につながっている.
Chinese history has witnessed the unprecedented national wide movement,“the Great Proletarian Cultural revolution",which last from 1966 to 1976. During that decade,Chinese society was in an extreme turmoil and various social system (political, economic, education) underwent tremendous changes. Previous social norms,values and moral concepts,were subject to severe criticism and negation. In addition,the stagnation of economic production,the disorder of social order and the government long-term paralysis and abnormal state,made it almost impossible for people to live a normal life. At any rate,those who were involved in the 10-year Cultural Revolution have been seriously affected in terms of their thoughts,behaviors,working,living,values and beliefs. In the Cultural Revolution a large number of people were framed and prosecuted, induding some state leaders, some members of the democratic parties and celebrities from all walks of life. As a result,they have become the social vulnerable groups ever since the reform and opening up,an era that lays great emphases on knowledge. So the generation who underwent the Cultural Revolution attaches more importance to the education of their offspring. This paper aims to study the relevance between the parental education and social stratification and children's education and social status by referring to concrete examples. It also discusses the impacts the Cultural Revolution has had upon those parents,whose life experiences directly affected the growth of their children in education and social stratification.
収録刊行物
-
- 社会学論考
-
社会学論考 (33), 29-41, 2012-11-01
首都大学東京・都立大学社会学研究会
- Tweet
詳細情報 詳細情報について
-
- CRID
- 1050001338907726976
-
- NII論文ID
- 120005467420
-
- NII書誌ID
- AN00289270
-
- HANDLE
- 10748/6477
-
- NDL書誌ID
- 024094986
-
- 本文言語コード
- ja
-
- 資料種別
- departmental bulletin paper
-
- データソース種別
-
- IRDB
- NDLサーチ
- CiNii Articles