書誌事項
- タイトル別名
-
- A Survey of Images of On-site Training and Vocational Motives Differences between Sudents' Hope for Future Career at the University of Childcare Worker Training Course : From the Viewpoint of Students' Achievement of "Identity for Childcare Workers"
- ホイクシャ ヨウセイ カテイ ノ ダイガクセイ ニ オケル ホイク ジッシュウ ノ インショウ オヨビ シュウギョウ イシキ ノ キボウ シンロ ニ ヨル サイ : 「 ホイクシャ アイデンティティ 」 ノ カクリツ ノ シテン カラ ノ ケントウ
この論文をさがす
説明
大学の保育者および小学校教員養成課程において、初めての保育実習を経験した3年生150名に対して質問紙調査を実施した。学生を志望進路(保育職志望、小学校教諭志望、一般職志望)により分類し、分析1では、実習における指導保育者のイメージや実習中に感じた不安、就業意識の志望進路による差異を検討した。分析2では、保育者アイデンティティの確立に関わる要因である「保育者モデルの獲得」および「保育者としての自信の喪失」の規定因の志望進路による差異を検討した。 分析の結果、以下の点が明らかになった。(1)一般職志望者は保育職および小学校教諭志望者に比して実習において保育者としての自信を喪失する傾向にある。(2)就業意識において、保育職志望者は昇進や社会的地位の向上に対する志向や、仕事に対して自発的、挑戦的に取り組もうとする志向が低い。(3)保育者としての自信の喪失における規定因は志望進路によって異なっている。
This research investigates by a questionnaire to 150 third grader students of a university in the childcare worker (kindergarten and nursery teacher) and elementary school teacher training course who experimented the first on-site training at child-care centers. Based on the hope for students' future careers after graduation, childcare worker group, elementary school teacher group, and office worker group were sampled. In analysis 1, the differences among these groups concerning images of mentors, anxiety of on-site training, and vocational motives were examined. And in analysis 2, factors influencing "acquisition of models of childcare workers" and "waning confidence as childcare workers" that are the factor of identity as childcare workers were examined. The results of the analyses are as follows. 1. The students of office worker group tended to lose the confidence as a childcare worker in training, in comparison with other career groups. 2. On vocational motives of the students of childcare worker group, the social-value-oriented motives and challenge-oriented motives were low. 3. Factors influencing waning confidence as childcare worker were different between career groups.
収録刊行物
-
- 福祉社会学部論集
-
福祉社会学部論集 30 (4), 43-57, 2012-02-29
鹿児島国際大学福祉社会学部
- Tweet
キーワード
詳細情報 詳細情報について
-
- CRID
- 1050001338936693120
-
- NII論文ID
- 120006535809
-
- NII書誌ID
- AA11572329
-
- ISSN
- 13466321
-
- NDL書誌ID
- 023581955
-
- 本文言語コード
- ja
-
- 資料種別
- departmental bulletin paper
-
- データソース種別
-
- IRDB
- NDL
- CiNii Articles