精神障害当事者が参加する授業の成果 : 授業終了後の学生レポートから

Bibliographic Information

Other Title
  • Success of Lessons Involving People With Psychiatric Disorders: Based on Student Reports After Lessons to Student's Corporal Senses

Search this article

Description

看護基礎教育において、精神障害当事者が授業に参加する取り組みは、看護学生が対象理解を深める上でその成果が大きいことが報告されてきている。本研究は、本学において平成14年度から実施している当事者参加授業について、その成果と課題について検討するものである。研究方法は、当事者参加授業の学生のレポートを分析対象として、課題である「当事者の人間的尊厳(人権)の回復と自律に向けた活動」について、「考えが深まったり広がったりしたことの内容」を見ること 2)その内容を活用して、「学習の成果を期待する4側面」として「知識の側面」、「技術の側面」、「感情の側面」、「価値観の側面」の学びの特徴を明らかにすることである。その結果、学生の考えが深まったり広がったりした内容は、「エンパワーメント」に関するものが49%、「当事者の自律」が29%、「支援者側の理解」が22%であった。また、学習の成果を期待する4側面からは、「感情の側面」の学びが最も多く61%、次いで「知識の側面」が24%、「価値観の側面」が12%、「技術の側面」が4%の順であった。このことから、学生は「当事者の自律」に向けた活動と「支援者側の理解」が深まることが重要であり、その基盤には相互に信頼し尊敬する気持ちが存在することが不可欠であることを学んだと推察できる。通常の授業では限界がある「エンパワーメント」が生じる体験ができたことの意義は大きい。また、「学習の成果を期待する4側面」のうち、「感情の側面」が6割を占めており、豊かな感じ方が出来ていることが示され、精神障害者観を培っていく上での効果も大きい。「技術の側面」の記述は少なかったが、この後学習する精神臨床看護論の講義及び臨地学習のなかで、更に学びが深められることが期待できる。

In basic nursing education, the involvement of people with psychiatric disorders in lessons is a very effective way of developing nursing students' understanding of such patients. The present study was conducted to examine the success and themes of lessons involving people with psychiatric disorders conducted at this college from 2002. We analyzed student reports on the subject of “Restoring Human Dignity(Human Rights) and Activities Aimed at Autonomy in People With Psychiatric Disorder” following lessons involving people with psychiatric disorders to 1) determine how the students' thinking was deepened and broadened, in order to use this information 2) to elucidate the characteristics of lerning in relation to knowledge, technology, emotions, and values, the four areas in which learning was expected. The results showed that 1) there was a deepening and broadening of students' thinking in relation to empowerment (49%), autonomy for people with psychiatric disorders (29%), and understanding of supporters(22%), and 2) of the four areas in which learning was expected, most lerning related to emotions(61%), followed by knwledge (24%), values(12%), and skill(4%). It can therefore be inferred that the students learned that activities aimed at autonomy for people with psychiatric disorders and a deeper understanding of supporters are important and that it is essential that this be based on feelings of mutual trust and respect. It is of major significance that, in an ordinary lesson, the students were able to have an experience that resulted in empowerment to a limited extent. Furthermore, the fact that emotions accounted for 60% of learning in the four areas in which learning was expected indicates that the stude ts developed greater depth of feeling and that the lectures were also very effective in fostering the way students view people with psychiatric disorders. Although skill was not frequently mentioned, it is expected that students will learn more about this in later clinical psychiatric nursing theory lectures and in clinical practice.

Journal

Details 詳細情報について

Report a problem

Back to top