保育者の「子育て支援」に関わる専門性とリカレント教育(その3) : まとめと考察 : D・A. ショーンの「省察的実践家」モデルを手がかりにして

書誌事項

タイトル別名
  • ホイクシャ ノ 「 コソダテ シエン 」 ニ カカワル センモンセイ ト リカレント キョウイク(ソノ 3)マトメ ト コウサツ : D.A.ショ-ン ノ 「 セイサツテキ ジッセンカ 」 モデル オ テガカリ ニ シテ
  • Expertise and Recurrent Education of Nursery and Kindergarten Teachers regarding Child-rearing Support (3) : Meaning of Continuing School Education and Recurrent Education for the Expertise of Nursery and Kindergarten Teachers

この論文をさがす

抄録

本研究は「子育て支援」に関する、保育者の専門性とリカレント教育について、その福祉的側面の検討をあわせて考究するものである。第1報では、本研究の視点をおさえた上で、保育士会会員へのアンケート結果を元に、保育士の「子育て支援」に関するリカレント教育へのニーズを分析した。第2 報では、“障がい児”“発達の気になる子” の子育て支援の側面から、保育者の子育て支援の専門性の課題にアプローチした。第3報にあたる本稿では、第1報、第2報で積み残してきた課題を整理しながら、「保育士養成課程等検討会」の「中間まとめ」を踏まえ、保育者養成における学内教育とリカレント教育の連続性の意義を、ドナルド・A・ショーンの「省察的実践家」モデルを手がかりに論じる。

This research is to investigate the expertise and recurrent education of nursery school and kindergarten teachers regarding child-rearing support, while at the same time considering their welfare aspect. In line with the theme of this research, the fi rst paper analyzed the need of nursery and kindergarten teachers for the recurrent education regarding child-rearing support, based on the results of a questionnaire survey for members of the Nursery and Kindergarten Teachers Association. The second paper approached the subject of the expertise of nursery and kindergarten teachers regarding child-rearing support from the perspective of child-rearing support for children with disabilities and developmental problems. The paper presented here is the third one, which discusses the meaning of continuing school education and recurrent education for the nursery and kindergarten teacher education from the viewpoint of the professionality of nursery and kindergarten teachers and their child-rearing support, based mainly on the interim report of the "Investigation Commission on Nursery and Kindergarten Teacher Training Course and Others" in reference to the "refl ective practioner" model of Donald Alan Sch?n.

収録刊行物

詳細情報 詳細情報について

問題の指摘

ページトップへ