ピアノ初心者のための歌唱教材伴奏法 : フォルマシオン・ミュジカルによる学習方法

Bibliographic Information

Other Title
  • ピアノ ショシンシャ ノ タメ ノ カショウ キョウザイ バンソウホウ : フォルマシオン ・ ミュジカル ニ ヨル ガクシュウ ホウホウ
  • Piano Accompaniment Training for Piano Beginners : A Formation Musicale Approach to Training

Search this article

Abstract

幼稚園教員免許あるいは小学校教員免許取得希望学生のピアノ初心者にとっては、歌唱教材の伴奏や弾き歌いに取り組むことは、ピアノ独奏曲を学習するよりはるかに困難が多い。その対策の一つとして、フォルマシオン・ミュジカルの考え方で基礎力を充実することを徹底した。そのうえで、ピアノ実技の練習に取り組み、より応用の効く伴奏や弾き歌いにつながるよう実践を重ねると、効果的な場合が多くあった。この効果をより多く引き出すために、学生の力量に応じたフォルマシオン・ミュジカルの課題について、分析し検討した。

For beginner piano students who intend to earn a kindergarten teacher's license or elementary school teacher's license, it is far more difficult to learn to be the accompanist during singing lessons or to accompany their own singing on the piano than to learn to play the piano solo. To help students in this regard, we focused first on developing their basic musical skills using the Formation musicale approach. We then had them practice on the piano in such a way as to enable them to accompany someone else singing or to accompany their own singing more flexibly. This approach proved effective in many cases. To maximize the effectiveness of the approach, combinations of assignments of Formation musicale appropriate for different levels of students were analyzed and studied.

Journal

Details 詳細情報について

Report a problem

Back to top