L-3H-8による夜間大気光観測とロケット姿勢の検出

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  • L-3H-8 ニ ヨル ヤカン タイキ ヒカリ カンソク ト ロケット シセイ ノ ケンシュツ
  • Night Airglow Obsesvation and Detection of Rocket Aspect with L-3H-8 Rocket

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抄録

夜間大気光OH(7-2)及び(6-2)バンド,02(0-0)バンド測定用の3つのフォトメータをL-3H-8号機第2段ブースターに搭載した。飛しょう及び測定酋の動作は良好であった。しかし,ロケット上昇時のデータは第2段ブ,スターとメインロケットの噴射により,発光層通過時の信号が飽和してしまった。下降時の信号は下層大気再突入のためのロケット姿勢の不安定叱より約90km以下においては相当複雑なものとなる。その為,大気光データはなお解析中である。その解析を待たず,安定飛行状態のロケット姿勢をOH(7-2)バンド(6900A)用のフォトメータの信号を使って検出した。その信号は,明るい星による多くの説いピークや銀河の光によるなだらかなピークを記録している。それらのピークを同ロケットの磁気姿勢計によるスピン信号を参考にして解析した。結果は以下の通り。プリセッション直経7°プリ々ッション中心天頂角24.3°方位角85.9°

Three photometers have been flown on the second stage booster of the L-3H-8 rocket to measure nightglow emissions of OH (7-2) and (6-2) bands and 0_2 atmospheric (0-0) band. The flight and instrumental work were successful. The signal obtained on the ascent is, however, saturated perhaps due to both the engine fires of the second stage booster and of the main rocket in the period in which the vehicle just passes through the region of the emission layer. The signal obtained on the descent is rather complicated because of unstable aspect of the vehicle below about 90 km due to the re-entry into the lower atmosphere. The data for the airglow are, therefore, now being analyzed. Before analyzing the data for the airglow, the aspect of the vehicle in the stable flight region has been determined using the photometer signal for OH (7-2) band (6900A°) as a star sensor. The photometer signal shows many sharp peaks, which are due to intense stars, and rather broad peaks, which are due to galaxy light. These peaks are analyzed using the spin signal from the magnetometer borne on the same vehicle as a reference. The results thus obtained are as follows. Precession angle:7° in diameter Center of precession:zenith angle, 24.3° azimuth angle, 85.9°

資料番号: SA0124422000

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