Webブラウザで動作するビデオチャットツールとオンラインゼミへの適用;Video chat tool that runs on a web browser and application to online seminar
書誌事項
- タイトル別名
-
- Webブラウザ デ ドウサ スル ビデオ チャット ツール ト オンライン ゼミ ヘノ テキヨウ
この論文をさがす
説明
type:KIT Progress;Departmental Bulletin Paper
新型コロナウィルス感染症対策の一環として、春休みに計画していた研究室の集中ゼミを対面形式から急遽オンライン形式へ変更して実施した。対象者は研究室に配属が決まっている3 年生である。このオンラインゼミには、筆者の研究室のこれまでの成果を統合して制作したWeb ブラウザで動作するビデオチャットツールを用いた。 本研究は、このツールを実際のオンラインゼミに適用した際の問題点の明確化とオンラインツールに関する課題抽出を目的に実施した。ゼミ終了後に実施したアンケート結果から、学生は研究成果であってもツールには基本的な通話品質や会議機能は必須とみていること、また、オンラインであってもノンバーバルコミュニケーションの必要性を感じていることが示唆された。本論文では集中ゼミの実施内容、ビデオチャットツール、アンケート結果、オンライン用ツールに関する今後の課題について述べる。;As part of measures against the new coronavirus infection, we conducted the intensive seminar of the laboratory planned for spring break from the face-to-face meeting to the online meeting in a hurry. The seminar participants are third year students who have been assigned to the author’s laboratory. For this online seminar, we used a video chat tool that runs on a Web browser, which was created by integrating the achievements of my laboratory. The purpose of this research was to clarify the problems when applying this research result to an actual online seminar and to identify the problems related to the online tool. From the results of the questionnaire conducted after the seminar, students felt that basic call quality and conference functions were essential for tools, even if they were research results, and that nonverbal communication was necessary even online. In this paper, we will describe the contents of the intensive seminar, video chat tools, questionnaire results, and future issues related to online tools.
identifier:20210310002
収録刊行物
-
- 工学教育研究;KIT progress
-
工学教育研究;KIT progress 29 11-20, 2021-03-10
金沢工業大学
- Tweet
詳細情報 詳細情報について
-
- CRID
- 1050005888432174848
-
- NII論文ID
- 120006978460
-
- ISSN
- 13421662
-
- 本文言語コード
- ja
-
- 資料種別
- departmental bulletin paper
-
- データソース種別
-
- IRDB
- CiNii Articles