日本人中国語学習者の誤用とその教授法・中国語の教科書の問題点について : 可能・可能性を表す助動詞“能”と“会”を中心に

Bibliographic Information

Other Title
  • ニホンジン チュウゴクゴ ガクシュウシャ ノ ゴヨウ ト ソノ キョウジュホウ ・ チュウゴクゴ ノ キョウカショ ノ モンダイテン ニ ツイテ : カノウ ・ カノウセイ オ アラワス ジョ ドウシ"ノウ"ト"カイ"オ チュウシン ニ
  • Misuses of the Potential Auxiliary Verbs “能” and “会”by Japanese Students of the Chinese Language and Teaching Methods and Textbooks for Resolving the Problem

Search this article

Description

本稿は中国語の可能・可能性を表す助動詞“能”と“会”の使い分けによる誤用とその教授法に焦点を当てて検討したものであり,日中両言語の可能・可能性表現を比較検討することで,“能”や“会”の欠落による誤用が生じる原因について考祭を試みようとするものである。可能・可能性を表す助動詞“能”と“会”による誤用の原因は,現在通用している文法書の“能”と“会”に対する記述方法が,学習者のより良い理解を促すには充分でないこと,そしてVR構造との関連性に言及していないことの2点があげられる。加えて,教授する側の“能”と“会”に対する扱いも関係している。助動詞“能”や“会”の欠落の起因に関しては,以下の3つが考えられる。1.補語2.現在法で表す可能・可能性表現3.条件文の主節これらの中国語教育の実態と可能・可能性を表す助動詞“能”と“会”を教授する際の課題をふまえ,まず日中両言語の可能・可能性表現を概観するために2章にて両言語の異同について言及した。3章より助動詞“能”と“会”の使い分けによる誤用の原因解明と教授法について扱い,4章にて“能”や“会”の欠落の起因について考察を進めたい。

This paper elucidates the causes of misuses that are brought about by misapplying the potential auxiliary verbs “能”and“会,”and proposes a teaching method for resolving such problems. Moreover,the paper examines the causes of misuses which occur by omitting the auxiliary verbs “能”and“会.” The examination is done by means of comparing Japanese and Chinese expressions that represent potentiality. The causes of misuses that are brought about by misapplying the potential auxiliary verbs “能”and“会” are as follows: inappropriate explanation regarding the usage of “能”and“会”in popular grammar books,no mention of the relations with the VR structure. In addition,it is assumed that language teachers' handling of “能”and“会” is related to the causes of misuses. Three causes of misuses which occur by omitting the auxiliary verb “能”and“会”can be recognized as follows: 1. A complement 2. Expressions that indicate potentiality in the present and future tenses 3. A main clause of conditional sentences In recognizing the actual situation of Chinese language education and teaching the usage of “能”and“会,”I refer to differences and similarities between Chinese and Japanese in order to overview the expressions that indicate potentiality in chapter 2. In chapter3,I refer to the causes of misuses that are brought about by misapplying the potential auxiliary verb “能”and“会” and propose a teaching meathod. In chapter 4, I refer to the causes of misuses which occur by omitting the auxiliary verbs “能” and “会.”

application/pdf

Journal

Details 詳細情報について

Report a problem

Back to top