書誌事項
- タイトル別名
-
- アメリカ ニ オケル チュウ コウコウセイ オ タイショウ トシタ ペアレンティング プログラム ノ ケントウ
- Parenting Programs for Junior and Senior High School Students in U.S.
この論文をさがす
抄録
Developing of parenting programs is one of most important tasks in Japanese educational systems. In this research, parenting programs were reviewed and special parenting programs for Junior and Senior High School Students in U.S. were investigated for the sake of gathering fundamental materials. Learning How to Care Curriculum was one of special parenting programs for teens and it was proved to be an effective program. In the process of this program, students experience authentic learning of parenting and caring to others.
現在,我が国においては,青年期を対象にした親になるための教育の充実が,重要な教育課題である。そこで,この課題検討のための基礎資料として,本論では,欧米におけるペアレンティングプログラムを概観した上で,特に,アメリカの中・高校生を対象にしたプログラムについて調べた。ここでは,教育的効果が実証されている Learning How to Care Curriculum を取り上げ,生徒たちが「幼児とその親の教室の訪問」を企画していく過程で,ケアリングスキルを学んでいく実践内容を明らかにする。
収録刊行物
-
- 千葉大学教育学部研究紀要 = Bulletin of the Faculty of Education, Chiba University
-
千葉大学教育学部研究紀要 = Bulletin of the Faculty of Education, Chiba University 55 145-151, 2007-02
千葉大学教育学部
- Tweet
キーワード
詳細情報 詳細情報について
-
- CRID
- 1050007072211498496
-
- NII論文ID
- 120007065605
-
- NII書誌ID
- AA11868267
-
- ISSN
- 13482084
-
- NDL書誌ID
- 8837648
-
- 本文言語コード
- ja
-
- 資料種別
- departmental bulletin paper
-
- データソース種別
-
- IRDB
- NDL
- CiNii Articles
- KAKEN