発展的課題に取り組むための凸レンズの働きの授業開発と評価

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  • ハッテンテキ カダイ ニ トリクム タメ ノ トツレンズ ノ ハタラキ ノ ジュギョウ カイハツ ト ヒョウカ
  • ハッテンテキカダイ ニ トリクム タメ ノ 凸レンズ ノ ハタラキ ノ ジュギョウカイハツ ト ヒョウカ
  • Development and Evaluation of Science Lesson for the Advanced Task of Convex Lensesl

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本研究では,公立中学校1年生5クラス159名を対象にして,読み物を授業中に配布して解説を補った改善授業クラス・事後調査直前に読み物を読ませて復習させた読み物補充クラスを設けて,11時間の「光の性質」の授業展開後の事後調査結果を通常授業クラスと比較した。 その結果,実像の作図・凸レンズの一部を覆う場合や2枚の凸レンズを用いる場合などの発展的課題で,改善授業クラスの平均得点が他のクラスを上回り,光学機器の仕組みを説明するような発展的課題に取り組むには,教科書の説明に実験や観察を盛り込むだけでは不十分で,実験や観察を取り入れながら授業中に読み物のような解説を補う必要があることが示された。

This study aimed to investigate how newly introduced teaching materials facilitated students' explanation forthe advanced task of convex lenses. Junior high school students(n=159)were divided into three groups: the newly introduced teaching material was given to the first group, the second group shall be exposed to the normalway of teaching and then given the new material before the post test. After one month, and a total of11hours oflessons, the students' understanding of the subject was evaluated by using post-test.Results show that the newly introduced teaching materials groups' students were able to draw scientific ray diagrams for convex lenses. Moreover, they were able to do it even when portions of the lens were covered andwere able to explain how the object can be seen under a light microscope better than the other two groups.

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