看護学生の就学意欲に影響を及ぼす要因

書誌事項

タイトル別名
  • Factors that Affect Nursing Student’s Desire to Attend School
  • カンゴ ガクセイ ノ シュウガク イヨク ニ エイキョウ オ オヨボス ヨウイン

この論文をさがす

抄録

本研究の目的は,看護学生の就学意欲に影響を及ぼす要因を明らかにすることにある。看護専門学校または4年制大学の看護科に通う学生約160人を対象に調査票調査を行い,所属する学校に対する評価,困ったときに相談できる人の有無,看護師の仕事に対する評価,就学意欲などに関するデータを収集し,相互の関連を分析した。 その結果,社会人などを経験してから入学した者は,授業への満足度が就学意欲を規定する要因になっていた。一方,高校を卒業後すぐに入学した者は,授業への満足度のほか,相談できる友人の有無や看護師の仕事の職業的価値に対する評価が就学意欲を規定していた。また,看護師の仕事の労働条件に対する評価は,看護学生の就学意欲と明確な関連がないという知見も得られた。

This study aimed to elucidate factors that affect nursing students’ desire to attend school. We conducted a questionnaire survey with approximately 160 students attending nursing school or a four-year university nursing course. We then collected data with regard to students’ evaluation of their affiliated school, the presence or absence of having someone to consult in times of trouble, students’ evaluation of nurse work, and their desire to attend school. We then analyzed the relationship between the data. As a result, we found that for individuals with experience, such as working adults, who entered school, the desire to attend school was determined by the level of satisfaction in classes. Conversely, for individuals who entered school immediately after graduating high school, we found that in addition to the level of satisfaction in classes, the desire to attend school was determined by the presence or absence of a friend to confide in and the evaluation of the professional value of nursing work. Furthermore, we found that the evaluation of working conditions in nursing work was not related to nursing students’ desire to attend school.

2

論文

収録刊行物

詳細情報 詳細情報について

問題の指摘

ページトップへ