教科教育に関連するアナログゲームの攻略要素の分類

機関リポジトリ オープンアクセス

書誌事項

タイトル別名
  • Classification of Factors that Lead to Goals in Analog Games Related to Subject Education.

この論文をさがす

抄録

Research on education using games has received much attention in recent years, and some of it focuses on the strategies within games. This study will focus on the factors of strategy that lead to goals in learning games. To achieve the purpose of this study, this paper divided into seven small steps to achieve the objective. 1.Collection of analog games related to the subject Education. 2.Selection of items to be used in this study. 3.Extracting strategy elements by having college students play the game. 4. Classified by author. 5.Compare and revise the classification made by the graduate students. 6.Verify and revise whether the classification can be used for the strategy elements that another college student came up with. 7.Verify and revise whether the classification can be used for the strategy element in another game. By the two steps of the first half, 23 games were selected to be included in this study. By the five steps of the second half, 11 factors appeared.  ゲームを利用した教育に関する研究が,近年注目されている.その中には,ゲーム内の方略に注目するものがある.本研究では,目的達成の確率を高める方略や知識,能力,技能など(以下,攻略要素)の分類を行うことを目的とし,ゲームの選出と攻略要素の抽出・分類合わせて以下のような 7 つのステップに分けて研究を行った.すなわち,①算数,国語,理科,社会に関する教材として開発された市販のゲームを収集し,②その中から本研究の対象とするものを選出し,③大学生にゲームをさせて攻略要素を考えさせ,④筆者が分類を行い,⑤院生の行った分類と比較・修正し,⑥別の大学生の考えた攻略要素に利用可能かを検証・修正し,⑦別のゲームの攻略要素に利用可能かを検証した.結果,ゲームの選出で 23 個選出され,攻略要素の抽出・分類で 11 個の分類となった.

収録刊行物

関連プロジェクト

もっと見る

詳細情報 詳細情報について

問題の指摘

ページトップへ