電気電子教育における回路設計ソフトウェアの活用2

書誌事項

タイトル別名
  • Utilization of circuit design software in electrical and electronic education 2
  • デンキ デンシ キョウイク ニ オケル カイロ セッケイ ソフトウェア ノ カツヨウ(2)

この論文をさがす

抄録

本学電気電子工学科のカリキュラムでは,プログラミングに関する授業は1年次前学期に開講する「プログラミング」のみである.4年次の卒業研究でプログラミングが必要なテーマに取り組む場合,この授業は重要な役割を担う.しかし,4年間を通して半年間という短い期間である.基本である文法を理解できても,卒業研究でプログラミングを必要とするテーマでは,実践的な技術が求められることが多い.履修を終えてから研究室配属まで2年半のブランクがあるため,基礎から応用までの知識や経験,技術の解離が大きく,卒業研究を遂行することは事実上,難しい状況にある.そこで,2020年度から1年次前学期「プログラミング」の内容を大幅に見直した.マイコンを主体として本当に必要なプログラミングが求められる実践的なツールと課題を準備した.本稿では,2021年度前学期に実施した授業の内容紹介や各課題の点数と最終評価の関係について述べる. In the curriculum of the Department of Electrical and Electronic Engineering, the only course on programming is "Programming," which is offered in the first semester of the first year, and it plays an important role in the graduation  research in the fourth year, which requires programming. However, it is a short course, only six months long. Even if you can understand the basic grammar, the theme that requires programming for graduation research often requires practical skills. Since there is a two-and-a-half-year gap between the completion of the course and the assignment to a laboratory, there is a large dissociation of knowledge, experience, and skills from the basics to applications, making it virtually impossible for students to carry out their graduation research. Therefore, the content of "Programming" in the first semester of the first year was drastically revised from the 2020 academic year. We have prepared practical tools and tasks that require truly necessary programming, mainly using microcomputers. In this paper, we introduce the contents of the class conducted in the first semester of 2021, and describe the relationship between the scores of each task and the final evaluation.

収録刊行物

詳細情報 詳細情報について

問題の指摘

ページトップへ