大学生の持つ高齢者イメージとその影響要因

書誌事項

タイトル別名
  • University students’ perception of the elderly and its related factors

この論文をさがす

説明

本研究では、大学生の高齢者イメージとその影響要因について明らかにするために、大学生を対象としてオンラインアンケートを実施し、得られた143件の回答を分析対象とした。学生の高齢者イメージの基となった高齢者は、「祖父母」>「地域の高齢者」≧「メディア等の高齢者」の順であった。祖父母との関わりでは「連絡頻度」、「喧嘩の経験」の2 項目、地域の高齢者との関わりでは「楽しい活動経験」、「習い事や講習の経験」、「叱られた経験」の3 項目、メディア等の高齢者との関わりでは「敬老内容を見た経験」、「介護内容を見た経験」の2 項目が、それぞれ高齢者イメージとの関連要因として認められた。さらに、学生がより肯定的な高齢者イメージを形成するためには、身近な祖父母との関わり経験だけでなく、地域の高齢者あるいはメディア等の高齢者との関わり経験にも大切な役割があることが示唆された。

An online questionnaire was administered to 143 university students to clarify their perception of the elderly and its related factors. Consequently, the elderly that formed the basis of the students’ perception regarding older adults were in the following order: “grandparents” > “the elderly in the community” ≥“the elderly in various media.” Furthermore, the students’ perception of the older adults was related to “frequent contact with grandparents,” “quarrel with grandparents,” “pleasant activity with the elderly in the community,” “training session offered by the elderly in the community,” “experience of being scolded by the elderly in the community,” “contents of various media for respect for the elderly,” and “contents of various media for the care of the elderly.” Our findings suggest that experiences with grandparents and older people in the community and various media may play an essential role in having a more positive perception of the elderly for students.

収録刊行物

詳細情報 詳細情報について

問題の指摘

ページトップへ