「おさしづ」における「働き」(はたらき)の意味 : 天理教の教えに基づく人間の在り方

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タイトル別名
  • 「オサシズ」ニオケル「ハタラキ」(ハタラキ)ノ イミ : テンリキョウ ノ オシエ ニ モトズク ニンゲン ノ アリカタ
  • The Meaning of Hataraki (Workings) in Osashizu : The Human Way of Being Based on the Teaching of Tenrikyo
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type:論文

本稿は、天理教の三原典のなかでも、特に「おさしづ」に基づく人間の在り方を、「働き」(はたらき)や「働く」(はたらく)の意味を明らかにすることによって考察するものである。一般的に、「働く」とは労働活動を指して用いられることが多く、金品を得るための手段として認識されている。しかしながら、三原典に見られる「はたらき」(働き)は、今日一般的に用いられている「労働」という意味を超えた広がりを有している。「おふでさき」における「はたらき」とは、親神・教祖を「はたらく」主体とし、親神の守護や、教祖を通して見られる親神の守護の現れを指して用いられている。さらに、「おさしづ」に見られる「働き」の語の意味は、「おふでさき」で用いられる意味に加えて、多元的で多層的に用いられている。たとえば、人間主体の行為全般を意味する「働き」、人間の労働を意味する「働き」、身上や事情のなかに親神の神意を探るべく、自らの心を「働かせる」ことを意味する。親神は、人間の「誠真実」の心の働きに呼応して、さらなる働きの姿を見せられる。それゆえに、天理教の行為論から見れば、陽気ぐらし世界を目指す人間の本来的な在り方は、人間が互いに「働きかける」こと、すなわち互いにたすけ合うことにあると言えるだろう。

This paper considers the ideal way of human being of Tenrikyo by clarifying the meaning of “working” in terms of the concepts of hataraki (workings) and hataraku (to work); these concepts are discussed based on Osashizu (The Divine Directions), one of Tenrikyo’s Three Scriptures. Although there are various “ways of working,” in general, working as labor has come to signify the means for earning money via socioeconomic activity. In other words, the general meaning of working is to make money. However, the multilayered meanings of working in Tenrikyo is much wider than that of workings in general. In the Three Scriptures of Tenrikyo, Ofudesaki (The Tip of the Writing Brush), Mikagura-uta (The Songs for the Service), and Osashizu, the primary meaning of “workings” is the providence of God the Parent, or the divine manifestations by Oyasama, the Foundress of Tenrikyo. In Osashizu, there are multilayered meanings of the term “working” that are all present simultaneously. Beyond the meaning (hataraki) denoting labor, the term “working” has various meanings; for instance, it may refer to human activity in general. In health disorders and worrying situations, moreover, humans try to make their minds work to understand the intention of God the Parent. In response to the workings of human individuals whose minds have true sincerity, God the Parent presents work to them as divine providence. Therefore, God the Parent encourages human beings to work for and help others. Concerning the ideal way of human being in Tenrikyo, the world of the Joyous Life is the world in which humans actively work for one another—that is, in the world, humans help one another.

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