トンネル内を伝わる圧縮波の前面の変形

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タイトル別名
  • Distortion of wave-front of compression wave travelling in Shinkansen tunnel

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抄録

新幹線列車がトンネルに入る際に発生する圧縮波がトンネル出口に達したとき、出口から圧力パルス(以下、微気圧波と呼ぶ)が放射される。微気圧波はトンネル出口に達する圧縮波に依存し、その波形は入射する圧縮波の圧力の時間微分にほぼ比例する。微気圧波は、コンクリートのスラブ軌道をもつ長いトンネルの場合は圧縮波がトンネル内を伝幡する過程で波面が急峻になるため、出口に向って大きくなる。本論文では、非線形性のためこの圧縮波波面の急峻化に逆らって働く要因すなわちバラスト軌道、トンネル内枝道およびトンネル壁面における摩擦力を取り扱う。

A pressure pulse which is called micro-pressure wave radiates out of the tunnel exit when a compression wave generated by a Shinkansen train entering a tunnel arrives at the tunnel exit. The micro-pressure wave depends on the shape of the compression wave arriving at the tunnel exit; the shape of the micro-pressure wave is approximately proportional to the time derivative of the pressure of the incident compression wave. The micro-pressure wave is large at the exit of a long tunnel with the concrete slab track because the wave-front of the compression wave steepens during propagation in the tunnel. This paper deals with the factors which counteract steepening of the wave-front of the compression wave due to nonlinear effect i.e. ballasted track, side branches in a tunnel and frictional force at the tunnel wall.

資料番号: AA0004172006

レポート番号: NAL SP-25

収録刊行物

詳細情報 詳細情報について

  • CRID
    1050011086256075008
  • NII論文ID
    110000512547
  • NII書誌ID
    AN10097345
  • ISSN
    0289260X
  • Web Site
    http://id.nii.ac.jp/1696/00037803/
  • 本文言語コード
    ja
  • 資料種別
    conference paper
  • データソース種別
    • IRDB
    • CiNii Articles

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