TUBSTAPにおけるユニット別攻撃行動枝刈りの効果

書誌事項

タイトル別名
  • Attack Action Pruning in Unit based UCT for TUBSTAP

抄録

複数着手性があり分枝因子の大きなターン制戦略ゲームプレイヤにおける枝刈りの効果を, 共通プラットフォームであるTUBSTAPを対象に検討した. ターン制戦略ゲームは1ターンあたりの分岐因子が億を超え実質的に2ターン以上の完全な探索が不可能であり, モンテカルロ探索においても, 効果的な枝刈りが必須である. 本研究では, 特にユニットごとの攻撃行動にもとづいて枝刈りを行う手法を検討し, 攻撃行動を代表的なものだけに削減するプレーヤについて, 対戦実験による評価を行った. 実験した条件の範囲では, 結果として, 勝率をあげる効果は見られなかったことから, 攻撃効果の大小よりも, 事後のユニットの陣形のほうが重要であることが示された.

We examined the effect of pruning in multiple turnbased strategy game that have multiple unit movement in trurn. Experiences is done with TUBSTAP which is a common platform. Turnbased strategy game has more than 100 million branching factors per turn. It is practically impossible to search a complete two or more turns. Therefore, effective pruning is indispensable also in the Monte Carlo search. In this research, in particular, we studied a method of pruning based on unit attack behavior. For experiments, a player that reduces attack behavior to only representative one was used. As a result, within the range of the experimented conditions, there was no effect of increasing the win rate. From this it was shown that the formation of the posterior unit is more important than the magnitude of the attack effect.

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詳細情報 詳細情報について

  • CRID
    1050011097136052480
  • NII論文ID
    170000176075
  • Web Site
    http://id.nii.ac.jp/1001/00183774/
  • 本文言語コード
    ja
  • 資料種別
    conference paper
  • データソース種別
    • IRDB
    • CiNii Articles

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