同一チェスプログラムグループによる合議制における投票結果の分散パターンの調査

書誌事項

タイトル別名
  • Investigation of the dispersion patterns of the voting results in Council System with Homogeneous Chess Program Group

説明

近年,様々な研究により,複数のプログラムによる合議システムが将棋やチェスなどにおいて有効であることはよく知られている.しかし,なぜ合議制による集団が性能を向上させるのかという疑問に明確な答えは出ていない.この問題の答えを探るために,「集団の知恵」という考え方に着目し,合議アルゴリズムにおける集約性についての提案と考察を行う.その為に,全く同一のチェスプログラムから成る単純合議アルゴリズムを用いて実験を行い,グループサイズが大きいほどそれよりも小さいものと比べて勝率が高くなることがわかった.また,その実験における各プログラムの投票結果を4つのパターンへと分類し,投票がどのように集約され,また分散されたのかを分析した.その結果から,合議制として適したグループサイズは,十分な大きさを持ち,かつ奇数の集団ではないかと考えた. : It is well known that the council system of three or more programs is a powerful evaluation tool used in various social sciences, and well-adapted for computer games such as chess and shogi. However, no one has a clear answer why performance is improved by the group voting system. In order to find the answer to this question, we focused on the concept “The Wisdom of Crowds." We proposed the Aggregation in Council Algorithm, and analyzed the results of thousands of chess games. Using majority voting consisting of iterations of the same program to test the effect of group size on performance, we classified the outputs of each program into four categories and investigated how the voting is gathered or divided. As a result, we propose that the condition of optimal group size in council system may have enough engines and odd numbers groups.

identifier:https://dspace.jaist.ac.jp/dspace/handle/10119/12334

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