シミュレーションによる大会方式検証の提案―世界コンピュータ将棋選手権を題材にして―
書誌事項
- タイトル別名
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- A proposal of tournament system verification by the simulation - a case study using the World Computer Shogi Championship -
説明
種々の制約の範囲内で大会の組み合わせ方式を選ぶのは難しい問題であるが,これまで統計的に論じられた研究はなかった.本稿では適当にレーティングを与えてシミュレーションを行い大会組み合わせ方式の妥当性を検証する方法を提案する.その題材として世界コンピュータ将棋選手権の2次予選を取り上げた.同大会で採用されている変形スイス方式をはじめ,総当り,ランダム,W杯本大会予選方式でそれぞれシミュレーションを行ったところ,変形スイスでは弱いチームの方が多く予選突破するいびつな逆転現象がしばしば生じていることを確認した.W杯本大会予選もいびつな形になり,理想としての総当りにはランダムが一番近い形になるが,ランダムは一回の大会では当たりに偏りが出る可能性があり採用することは難しい.そこで前半はランダムで後半をスイス式とする新しい方式ランダムスイスを考案しシミュレーションを行った.その結果,ランダムスイスは総当りに近い形となり,しかも組み合わせに強い偏りは出ないので,既存の大会方式に比べてより好条件を満たしていると言える.よって,本稿では世界コンピュータ将棋選手権の予選方式としてランダムスイス方式を推奨する.
Although it is a difficult problem to choose a suitable pairing system of a tournament within the limits of various restrictions, there was no research discussed statistically until now. We proposed a method of verifying the validity of a tournament system with giving rating and simulating. We choose the semifinal of the World Computer Shogi Championship ans the subject matter. The modified Swiss Tournament system which is adopted on the championship, a round robin, random and the FIFA World Cup elimination system are respectively simulated. As the result, the distorted inversion phenomenon is Swiss Tournament, that is weaker teams often breakthrough the semifinal much times, is ascertained. The FIFA World Cup elimination system is also distorted, and the random system is the closest to the round robin as a statistical ideal. However the random system has possibility of strong bias in a tournament. So we propose a new system "Random Swiss" which is random in the early stage and is Swiss Tournament in the latter stage. The result is that Random Swiss is statically similar to the round robin. moreover, it must not make strong bias in its pairing, so it has better conditions than existing systems. Consequently, we recommend Random Swiss as a semifinal system of the World Computer Shogi Championship.
収録刊行物
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- ゲームプログラミングワークショップ2002論文集
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ゲームプログラミングワークショップ2002論文集 2002 (17), 101-108, 2002-11-15
情報処理学会
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詳細情報 詳細情報について
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- CRID
- 1050011097177650048
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- NII論文ID
- 170000080165
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- 本文言語コード
- ja
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- 資料種別
- conference paper
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- データソース種別
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- IRDB
- CiNii Articles