無信号交差点における非優先側道路を走行する車両の一時停止実態と速度の関係

書誌事項

タイトル別名
  • Relationship between the actual state of momentary stop and speed of vehicles traveling on the non-priority side of the road at unsignalized intersections

抄録

優先非優先が明確な無信号交差点における非優先側道路を走行する車の一時停止の状況とその速度に着目し,実測調査とその分析からそれらの関係を明らかにした.その結果,停止線で一時停止する車はごく僅かであり,さらに横断歩道上でさえも一時停止しない車が過半数を超えた.この要因として従来から指摘されている法令遵守意識の低さのほかに,停止線手前で十分に減速していないことから物理的に停止できていない車も多いこと,合わせて道路構造と周辺環境においても再考すべき要素があることを示した.Focusing on the temporary stop situation of vehicles traveling on non-priority roads at unsignalized intersections where priority and non-priority are clear and their speeds, we clarified their relationship from actual surveys and their analysis. As a result, very few cars stopped at the stop line, and more than half of the cars did not stop even on the pedestrian crossing. In addition to the low awareness of legal compliance that has been pointed out as a factor for this, there are many vehicles that cannot physically stop because they have not decelerated sufficiently before the stop line, and the road structure and surrounding environment. It was shown that there are some elements to be reconsidered.

JSCE 令和3年度土木学会全国大会第76回年次学術講演会第IV部門 地区交通計画2021年9月9日(木) 16:20 〜 17:40 IV-2 (Room16)

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