わが国の才能教育の歴史的変遷と教育施策 : STEM教育との関連から

書誌事項

タイトル別名
  • ワガクニ ノ サイノウ キョウイク ノ レキシテキ ヘンセン ト キョウイク シサク : STEM キョウイク ト ノ カンレン カラ
  • The History of Gifted Education and Education Policy from the Perspective of Stem Education in Japan

この論文をさがす

抄録

This study attempts to elucidate Japanese gifted education historically in relation to STEM. In Japan, science education has a unique history. During World War II, in 1944, Japan enacted a law to establish educational institutions for nurturing talent in specific scientific areas. Children who were especially talented in science were enrolled in a special science curriculum to enhance scientific techniques. Therefore, gifted education has been outside of official education policy after World War II in Japan. However, in the 1990s, the educational policy changed in the direction of individualized education and the revision of textbooks for grades 1–12 was put into effect in 2003, which involves 10–20 percent of high-level contents outside of the course of study. Furthermore, the title of ‘Super Science High School’ (SSH) has been awarded only to certain high schools which provide advanced science, technology, and mathematics education by the Ministry of Education, Culture, Sports, Science, and Technology (MEXT) from 2002. Most SSHs are engaging in STEM education, collaborating with companies and universities. Early admission to universities for gifted students is promoted by MEXT and education-related industry exists outside schools for gifted students. Moreover, from 2021, ‘twice-exceptional’ (2E) unique students who possess both gifts and challenges are referred by MEXT to reform the educational curriculum for talented students. It is an urgent governmental issue to resolve difficulties in learning activities and school life that 2E students confront at school by reforming the educational circumstances and political system of Japan. 本研究はSTEM教育との関連から日本の才能教育の歴史を明らかにする試みである。日本の科学教育には独自の歴史がある。第二次世界大戦中の1944年、日本は特別科学分野の才能を伸長するための教育機関を設立するための法律を制定した。科学分野において、特に優れた才能のある子どもは科学技術の振興のために特別科学教育を受けた。そのため、第二次世界大戦後の日本において、才能教育は公教育の政策の外に置かれた。しかし、1990年代になると、教育施策は個性化の方向に変革し、2003年には小学校から高校までの教科書に、学習指導要領で示されていない高度な内容を10–20%取り入れることができるようになった。さらに2002年以降は文部科学省が、科学、技術、数学教育を推進する一部の高等学校を「スーパーサイエンスハイスクール(SSH)」として認定した。大半のSSH認定校は、企業や大学と協働でSTEAM教育を推進している。また、大学への早期入学は、才能のある子どもに対して、文部科学省や学校外の教育関連企業が促進している。さらに2021年からは文部科学省が、才能ある子どものための教育カリキュラムを改革するために、才能と困難の両方を抱える2Eの子どもに着目している。2Eの子どもが学校で出会う学習活動と学校生活の困難を解決するために、日本の教育環境と教育施策を整備することが喫緊の政策課題である。

収録刊行物

詳細情報 詳細情報について

問題の指摘

ページトップへ