- 【Updated on May 12, 2025】 Integration of CiNii Dissertations and CiNii Books into CiNii Research
- Trial version of CiNii Research Knowledge Graph Search feature is available on CiNii Labs
- Suspension and deletion of data provided by Nikkei BP
- Regarding the recording of “Research Data” and “Evidence Data”
Supporting Shakyo-Style Programming with a Lighted Keyboard
Bibliographic Information
- Other Title
-
- 光るキーボードを用いた写経型プログラミング学習の支援
Search this article
Description
近年では,高等学校でのプログラミング必修化などの影響でプログラミングを学び始める人が多く,初学者に向けたプログラミング学習支援の重要性が高まっている.初学者が行う学習法として,サンプルコードを書き写すことによりプログラミングを学ぶ写経型学習があげられる.写経型学習を行うことでプログラミング能力が向上する傾向が見られるが,プログラミング能力が有意に向上することはこれまで示されていない.プログラミング初学者である高校生の多くはキーの位置を覚えていないことから,写経型学習においてサンプルコードを打ち込むというところでつまずいていることが考えられる.そこで本研究では,プログラミング初学者を対象に,写経型学習の効果を上げることを目的とし,次に押すべきキーを光らせながら写経を行う学習法を提案する.提案手法に基づいて写経型学習支援ツールを開発し,15名の高校1年生を対象として,次に押すべきキーを光らせるグループと光らせないグループに分けてプログラムの意味を記したコメントを読める状況下での写経型学習および学習前後に試験を行う実験を実施した.実験の結果,学習前後でのプログラミング能力の得点の上昇幅について,次に押すべきキーを光らせないグループよりも光らせるグループの方が有意に平均値が高く,次に押すべきキーを光らせることによってプログラミング能力を向上させる効果が上がった.
Recently programming learning support plays an important role in improving programming skills as more people start programming. One common way for learning programming is Shakyo-style learning, where they copy sample code, execute the code, and see the results. Shakyo-style learning tends to improve the programming skills, but no significant improvement in programming ability has ever been shown by Shakyo-style learning. One problem in Shakyo-style learning is that beginners typically do not remember the keyboard layout and stumble when they type the sample code. In this study, we propose an approach to Shakyo for beginners to improve the effectiveness of Shakyo-style learning with lighting up the key to press next. We implemented a learning support tool and performed experiments with 15 first-year high school students, dividing them into two groups: one with the keys lighted up and the other without. As a result, the average of score increases in programming skill was significantly higher for the group with lighting up the key to press next than the other group.
Journal
-
- 情報処理学会論文誌プログラミング(PRO)
-
情報処理学会論文誌プログラミング(PRO) 16 (2), 1-27, 2023-06-29
情報処理学会
- Tweet
Keywords
Details 詳細情報について
-
- CRID
- 1050015191115127296
-
- NII Book ID
- AA11464814
-
- ISSN
- 18827802
-
- Text Lang
- ja
-
- Article Type
- journal article
-
- Data Source
-
- IRDB