高等学校「情報Ⅰ」における「データの活用」と連携した「情報デザイン」授業 の提案

書誌事項

タイトル別名
  • Proposal of Information Design Classes in conjunction with Data Utilization in the High School Subject "Informatics I"

抄録

2022年度より高等学校では「情報Ⅰ」が設けられ,「データの活用」や「情報デザイン」の分野が充実してきた.本研究では,「情報デザイン」の単元において,統計ポスターを題材とした「データの活用」による問題解決を繰り返す形の「データの活用」と「情報デザイン」を連携させた授業の提案を行う提案する授業は,まず「データの活用」の内容を学習後,1回目の統計ポスターを作成し,次に,「情報デザイン」の内容を学習後,2回目の統計ポスターを作成する展開である.2回目の統計ポスターの作成においては,「データの活用」で学んだ知識や技能に加えて「情報デザイン」で学んだ知識や技能を適用できる.授業実践において2回作成した統計ポスターを比較した結果や生徒の意識調査結果を用いて分析した.結果,「データ活用」によって培われる思考力や表現力がより高まること,「情報デザイン」を意識して学習効果が高まったことが示唆された.

In 2022, "Informatics I" has been established in high schools, and the fields of "Data Utilization" and "Information Design" have been enriched. In this study, we propose the "Information Design" classes conjunction with "Data Utilization". The key idea is a repeat of problem solving activities with statistical graphics in the "Information Design" unit. The proposed classes consist of two parts. First, students learn the knowledge and skills on "Data Utilization", then create 1st statistical graphics. Second, students learn knowledge and skills on “Information Design”, then create 2nd statistical graphics. In the creation of 2nd statistical graphics, students can apply the knowledge and skills learned in "Information Design" in addition to those learned in "Data Utilization". We compared the 1st and 2nd statistical graphics and analyzed a survey on students' attitudes. The results demonstrated that students’ thinking and expression ability related to “Data Utilization” were enhanced, and suggested that the creation activities for the same target before and after learning "Information Design" contributed to students’ awareness of "Information Design".

収録刊行物

詳細情報 詳細情報について

問題の指摘

ページトップへ