大学におけるデジタルDiamond Mandala Matrixを用いた農業経済学の専門知識を題材とする概念的学習型授業の実践と考察

抄録

概念的学習型授業を目的として設計した授業で得たデータの分析結果と用いたデジタルDMM ツールの有効性を示す.授業は,受講生による教室外学習,授業内学習から成る.受講生は,教室外学習の理解を深めるためにデジタルDiamond Mandala Matrix (DMM) を作成し,DMM を踏まえたディスカッションを中心とした授業に参加し,課題としてDMM に取り組む.用いたデジタルDMM ツールは,受講生は8 つのキーワードとそれを代表する概念となるキーワード及びそれらの補足説明を入力する.分析対象は,受講生の興味関心について各自で作成したDMM(興味関心DMM)とチーム学習後に作成したDMM(チーム学習後DMM)で,AI テキストマイニングを用いてテキスト分析を行った.その結果,概念的学習型授業の成果がDMM に現れていることを確認できた.また,受講生が作成したDMM の実例も示し,興味関心DMM とチーム学習後DMM に現れた学習の成果についても述べている.これらの点をふまえ,DMM が概念的学習型授業に有効なツールであることを示せた.また,DMM は,コンセプトマップと共通するところがあるが,よりシンプルで制限された枠組みをもつため,受講生が使いやすいようになっている.そのため,今後,さらに多くの概念的学習型授業を分析してその成果を数値化することにより,デジタルDMM ツールを用いた概念的学習の有用性を示すことができると考えられる.

The results of analysis of the data obtained in the class designed for concept based learning class and the effectiveness of the digital DMM tool used are presented. The class consisted of out o f c lass activities, in class activities. Students create a digital Diamond Mandala Matrix ( d DMM) to deepen their understanding out o f c lass , participate in a discussion based lesson based on the d DMM, and work on the d DMM as an assignment. In dDMM tool used, students input eight keywords, their representative concepts, and their supplementary explanations. The subject of analysis was DMM created by the students themselves (interest DMM) and DMM created after team based learning (post team learning DMM), and text analysis was conducted using AI text mining. As a result, it was confirmed that DMM showed the results of concept-based learning class. We also show examples of DMM created by students and describe the learning outcomes that appeared in the interest DMM and the post team learning DMM. Based on these points, we were able to show that DMM is an effective tool for concept based learning class . In addition, DMM share some similarities with concept map, but have a simpler and more restricted framework, making them easier for students to use. Therefore, we believe that the usefulness of concept based learning using dDMM tool can be demonstrated by analyzing more concept based learning class and quantifying the results.

収録刊行物

詳細情報 詳細情報について

問題の指摘

ページトップへ