75期生宿泊学習の取組み-平和を自分事として考える新たなカタチの平和学習の提案-

書誌事項

タイトル別名
  • School Field Trip to Learn About Peace Studies - Proposal for a New Form of Peace Education Framing Peace as a Personal Matter -

この論文をさがす

抄録

type:Article

本稿は、平和学習を軸とし、75 期生(2 年生)を対象に、今年度実施した舞鶴・敦賀での宿泊学習の取組みにおける生徒の学びの成果と課題を明らかにしたものである。シベリア抑留、ポーランド孤児、ユダヤ難民について学ぶ際、現地で肉筆の記録を目にしたり、証言をもとに作られた模型の展示品や語り部による講話を聞いたりすることを通じて、平和についての学びと日常、その文化的歴史的背景とを繋ぎ合わせ、自分事として考えを深めることができた。また、学年・学級の仲間による平和についてのスピーチや教師の講話を聞くことで、相手の考えを受け止め、平和についての見方・考え方について思考を巡らせた。事前・事後アンケート結果や事後学習の課題作文からは、本学習を通じて、生徒が人生をより豊かに生きるためのヒントを得たり、「自分に正直に生きる」という決意を新たにしたりすることができたと分析できる。

This paper presents results and challenges related to students' learning during their school field trip to Maizuru and Tsuruga, conducted this year for junior high school 2nd graders, with the aim of peace education as the core. Students were able to deepen their thinking skills regarding peace as a personal matter by connecting their past studies, daily lives, and backgrounds, reading and seeing authentic records at the site and physically interacting with exhibits made based on testimonies. The students also listened to lectures by storytellers, learning about Siberian internment, Polish orphans, and Jewish refugees. In addition, through listening to the speeches about peace given by their classmates and the lectures by their teachers and accepting the ideas of others, students were given the opportunity to think about peace, and each student was able to derive an answer to the question, "What is peace?" This can be seen in the results of the questionnaires, the assigned essays, and the output task, “Tenstagram." Through this study, students were able to obtain ideas to live a richer life and to enforce their determination to "live selfishly with themselves!"

収録刊行物

  • 研究集録

    研究集録 65 81-103, 2023-03-18

    大阪教育大学教育学部附属天王寺中学校

詳細情報 詳細情報について

問題の指摘

ページトップへ