高等学校における養護学校の分校・分教室設備による位置的統合に関する研究 : 全国47都道府県教育委員会への質問紙調査を通して

書誌事項

タイトル別名
  • コウトウ ガッコウ ニ オケル ヨウゴ ガッコウ ノ ブンコウ ブンキョウシツ セッチ ニ ヨル イチテキ トウゴウ ニ カンスル ケンキュウ ゼンコク 47 トドウフケン キョウイク イインカイ エノ シツモンシ チョウサ オ トオシテ
  • A Research on Locational Integration of Special School for the Disabled Children with High School : Analyses of the Questionnaires for 47 Prefectural Boards of Education

この論文をさがす

説明

type:Article

本研究の目的は,全国の高等学校における養護学校の分校・分教室による位置的統合の現状と課題を検討することであった。調査は全国の都道府県教育委員会を対象に質問紙調査によって行なわれ,質問内容は,8つ(1位置的統合の現状あるいは今後の予定,2位置的統合に関する視察や問い合わせ,3位置的統合の意義,4位置的統合の問題点,5位置的統合の施策による,養護学校分校・分教室の教諭,保護者,生徒等への影響,6位置的統合の施策による,高等学校の教諭,保護者,生徒等への影響,7具体的な実施時期と実施形態,8位置的統合に関する今後の取り組み予定およびその方向性)から構成されていた。その結果,位置的統合の長所は認識されているものの,積極的な取り組み,あるいは取り組み予定のある都道府県は,限定されていた。今後,位置的統合を拡大していくためには,高等学校への分校・分教室設置による位置的統合の意義を,高等学校の側面からも検討することが不可欠であること,職員,保護者,地域での障害のある子どもへの理解啓発が必要であることが示唆された。

The purpose of this research was to investigate the present situation and the issue of the locational integration of special school for the disabled children (branch school or branch class) with high school. We sent the questionnaires to 47 prefectural boards of education and 35 questionnaires (77%) were returned. The content of the question was as follows. 1) the present state or the future plan of the locational integration of special school for the disabled children (branch school or branch class) with high school, 2) the inspection and the inquiry for the locational integration, 3) the significance of the locational integration, 4) the problem of the locational integration, 5) the influence on teachers, students, and parents in special school for the disabled children (branch school or branch class) based on the locational integration, 6) the influence on teachers, students, and parents in high school based on the locational integration, 7) the concrete operation time and form of the locational integration, 8) the future plan and the course of the locational integration. The results of this study indicated that the concrete operation or the future plan of the locational integration was limited in some prefectural boards of education, though the merits of the locational integration were recognized. Continually, we proposed the following points. 1) the locational integration of special school for the disabled children (branch school or branch class) with high school should be examined by the more aspects of high school. 2) the more understanding of the disabled children by the teachers, the parents and the region should be requested. 3) the expansion of the plan of the locational integration in many prefectural boards of education should be requested in the future.

収録刊行物

詳細情報 詳細情報について

問題の指摘

ページトップへ