書誌事項
- タイトル別名
-
- ハクセイ ビジュツ (6) : マウリツィオ・カテラン ノ ドウブツ サクヒン : コウサクスル リアリティ ト アクチュアリティ
- Hakusei bijutsu (6) : Mauritsio Kateran no dōbutsu sakuhin : kōsakusuru riariti to akuchuariti
- Taxidermy in contemporary art (6) : Maurizio Cattelan’s animal works : intersecting reality and actuality
この論文をさがす
説明
type:text
イタリア出身のマウリツィオ・カテラン(MaurizioCattelan, 1960- )は、皮肉やユーモアを交えた作品(主に立体作品)を発表し、時にそのスキャンダラスな要素が議論を呼ぶこともある作家である。本稿ではカテランが頻繁に動物の剥製を素材として用いている点に注目し、制作意図および鑑賞者の作品受容について考察する。カテランは剥製の動物に自身を投影し、不安や畏れや絶望、さらには逃避の行為を、まるで生きているかのように製作された剥製のリアリティを用いて表現している。2011年にニューヨークのグッゲンハイム美術館で開催された大規模な個展では特異な展示方法が採用され、フランク・ロイド・ライト設計による吹き抜けの大空間に全作品を吊るすインスタレーションは、作品が持つ死のイメージと連動したものとなった。「見せ方」へのカテランのこだわりについても、企画者による論考や修復家への取材から検討する。 Maurizio Cattelan(1960- ) is an Italian artist whose ironic and humorous works (mainly sculptures) are sometimes controversial for their scandalous elements. This paper focuses on Cattelan's frequent use of taxidermized animals as materials, and examines his production intentions and viewers' reception of his works. Cattelan projects himself onto taxidermized animals, expressing anxiety, awe, despair and even escapism through the reality of taxidermy, which is made to look as if it were alive. In 2011, a peculiar exhibition method was used for a major solo exhibition at the Guggenheim Museum in New York. The installation, in which all the works were hung in a large rotunda designed by Frank Lloyd Wright, was linked to the image of death in the works. Cattelan's commitment to the 'way of showing' will also be examined through the essay by the curator and interviews with the conservator.
研究紀要2023
収録刊行物
-
- 慶應義塾大学アートセンター年報/研究紀要
-
慶應義塾大学アートセンター年報/研究紀要 31 (2023/24) 166-178, 2023
慶應義塾大学アート・センター