「天地君親師」の源流考

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タイトル別名
  • テンチクンシンシ ノ ゲンリュウコウ
  • Headstream of the "Heaven - Earth - Sovereign - Parent - Teacher" Ethic Order

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抄録

「天地君親師」は中国の伝統社会における最も重要な精神的信仰と象徴の符号対象であった。だが、その表現方式と排列順序の変遷の過程の中で、学術界の理解は必ずしも全面的なものではなかった。史料を系統的に整理した結果、「天地君親師」の思想の発端は「国語」にあり、「荀子」にて形成され、前漢の思想界及び学術界で流行していたと考える。形式整った「天地君父師」の言い方が最も早く現われたのは前漢の「太平経」においてである。「天地君親師」の表現方式が正式に現われ始めたのは北宋の初期である。明朝の後期より、民間では「天地君親師」の崇拝が広く行われ、祭祀の対象としてかなり普及した。清朝雍正初年、初めて帝王と国家の名で「天地君親師」の順序が確定され、また、その意義についての詮釈が行われ、特に「師」の地位と役割が強調された。それ以降、「天地君親師」は全中国の祭祀の対象となった。中華民国の時期には「天地君親師」は「天地国親師」及び「天地聖親師」の2つの形式に変化する。

HEAVEN, EARTH, SOVEREIGN, PARENT, and TEACHER are the most important spiritual belief and symbolic emblems in traditional Chinese society, but the evolving process of expressive means and the other one after another has not been fully explicated. My systematic study of the relevant historical data reveals that the "Heaven - Earth - Sovereign - Parent - Teacher" idea first appeared in Guo Yu (Formal Language), came into shape in the Collective Works of Xun Zi, and was considerably popular in Western Han Dynasty. In Taiping Jing (Peace Classics) of the Eastern Han Dynasty, there appeared the complete mention of it, which then took such a formal order in the early North Song Dynasty. The worship of it since Ming Dynasty was popular in a wide spread among civilians and it was treated as a feting target. The order was set in terms of Emperor Yong Zheng and his Dynasty in his early reign, and the concept was defined and the connotation interpreted, where TEACHER was offered a unique status and function. It therfore became a nation - wide feting object. But during the Republic of China (1911 - 1949) two forms were developed: "Heaven - nation - Parent - teacher" and "Heaven - Earth - Sage - Parent - Teacher".

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