大都市圏近郊都市における買い物行動の実態分析 : 「パーソントリップ調査」を活用した滋賀県草津市住民の買い物行動を事例として

書誌事項

タイトル別名
  • ダイトシケン キンコウ トシ ニオケル カイモノ コウドウ ノ ジッタイ ブンセキ パーソン トリップ チョウサ オ カツヨウ シタ シガケン クサツシ ジュウミン ノ カイモノ コウドウ オ ジレイ トシテ
  • Analysis of actual shopping behavior in a large metropolitan area's neighboring town : Case study of the shopping behavior of residents of Kusatsu City, Shiga Prefecture, using a Person Trip Survey

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抄録

1. はじめに : 滋賀県は大阪都市圏)の中でも最も東に位置しているが、交通の利便性から京阪地域のベッドタウンとなっており、人口流入率は全国的に見ても高い。その典型的都市が草津市で、大阪市や京都市に通勤、通学する住民が多く、JR草津駅前にはマンションが建つとともに、郊外には新興住宅が開発されてきた。他方で、草津市は東海道の宿場町として発展した歴史的経緯から、湖南地方の拠点商業地としての役割を果たしてきた。既存の商業集積に加えて、1996年に西側の工場跡地に敷地面積165,000m^2のエイスクウェア、1997年には駅東側に近鉄百貨店が開業し、商業集積としての魅力をさらに高めてきたのである。多くの中心市街地が衰退に苦しむ中で、草津市の中心市街地が依然として活力に富んでいることは特殊と言えるかもしれない。もっとも、既存の商店街と駅周辺の大型店やSCとの連携は進んでいるわけではなく、また2008年にはイオンモール草津などの郊外型SCが開業するなど、JR駅周辺の商業集積にも陰りが見え始めていることも否定できない(吉田, 2011)。……

The Huff model (Huff, 1963) for examining retail trade areas posits that the probability of consumers setting out from their place of residence to a particular commercial facility is directly proportionate to the attractiveness of that commercial facility, while being inversely proportionate to the distance to this facility. Although this model is used in actual practice because of its ease of measurement, it contains a number of problems. One of these problems is that consumers' actual shopping starts not from their place of residence but from the place they are in when they start to think about shopping, which could be when returning from work or school. Therefore, by using a person trip survey (Ministry of Land, Infrastructure, Transport and Tourism), which specifies the series of actions from when consumers leave their places of residence until they return home, the consumer's location just prior to the retail store was set as the starting point for their shopping and the actual shopping behavior of consumers of Kusatsu City, Shiga Prefecture, was clarified.

収録刊行物

  • 経営研究

    経営研究 66 (2), 51-75, 2015-08

    大阪市立大学経営学会

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